حل مشکلات اقتصادی و بیکاری بدون اصلاح نظام بانکی ممکن نیست

حل مشکلات اقتصادی و بیکاری بدون اصلاح نظام بانکی ممکن نیست


بخش قابل توجهی از مطالبات بانک های ما از سرمایه داران کلان است، تسهیلات در اختیار گردن کلفت ها قرار می گیرد و واحدهای کوچک دادشان به جایی نمی رسد، نباید این طور باشد،باید نظام و سیستم بانکی در اختیار توده مردم باشد تا کار و تولید رونق گیرد‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ابتدای درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، بر لزوم اصلاح سیستم بانکی تاکید کرده و فرمودند بانکداری از غرب به کشور ما آمده است و امروز نظام بانکی ما با مشکلات بسیاری مواجه است.

معظم له  به طرحی که به همین منظور در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است اشاره نموده و ابراز امیدواری کرد که با همکاری همگان این طرح به نتیجه مطلوب برسد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تصریح کردند: نظام اقتصادی هیچ کشوری بدون حل مشکلات بانکداری سامان پیدا نمی کند، اگر بخواهیم مسائل اقتصادی را حل کنیم بدون حل مسائل بانکی، این شدنی نیست.

 ایشان خاطرنشان کردند: بخش قابل توجهی از مطالبات بانک های ما از سرمایه داران کلان است، تسهیلات در اختیار گردن کلفت ها قرار می گیرد و واحدهای کوچک دادشان به جایی نمی رسد، نباید این طور باشد. باید نظام و سیستم بانکی در اختیار توده مردم باشد تا کار و تولید رونق گیرد.

معظم له با تاکید بر این که مبارزه با بیکاری بدون اصلاح نظام بانکداری ممکن نیست، تصریح کردند: اگر نظام بانکی اصلاح نشود مشکلات بسیاری خواهیم داشت.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: متاسفانه خرابی کار یکی و دوتا نیست، امیدواریم صاحبان بانک ها، مجلس و دیگر دست اندرکاران برای اصلاح نظام بانکی همکاری کنند؛ طرحی که ریخته شده طرح خوبی است، بسیاری از مشکلات را حل می کند و اگر هم احتیاج به اصلاح دارد اصلاح کنند.

ایشان افزودند: درست نیست بانکداری ما بعد از سی و هشت سال از پیروزی انقلاب، هنوز اسلامی نشده باشد.اگر مجلسیان بتوانند دست به دست هم بدهند و این مشکل را حل کنند، بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد؛ امیدواریم بتوانیم در مسیر خدمت به توده های مردم باشیم و مشکلات آنان را حل کنیم.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به کارمزدی که بانک ها در قبال تسهیلات قرض الحسنه می گیرند، فرمودند: ما گفتیم حداکثر چهار درصد اما متوجه شدیم که برخی بانک ها در هر سال چهار درصد می گیرند.

معظم له خاطرنشان کردند: اگر بانکداری اصلاح شود تورم به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

ایشان تصریح کردند: جالب توجه این است که در حساب جاری مردم اموال سنگینی وجود دارد و بانکداران می توانند از آن استفاده کنند و به عنوان تسهیلات به مردم بدهند، یعنی پول مردم را به خود مردم دهند و سودی عائد آنها شود و یا اینکه در حساب های سپرده اموال زیادی است، ممکن است آنها سود 20 درصد به صاحبان سپرده به عنوان عقود شرعیه بدهند و خودشان 28 درصد و حتی اخیرا نقل کرده اند تا 35 درصد هم از مردم بگیرند. این نظام عادلانه نیست باید اموال مردم در اختیار خودشان باشد و بانکداران هم بهره عادلانه ببرند. امیدواریم همه دست به دست هم بدهند و با لطف خدا همه مشکلات نظام بانکداری حل بشود.

برچسب ها :
captcha