حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در بخش عربی سخنرانی خود اظهار داشتند: دوری از مسائل سیاسی مورد اختلاف و بحث در مساله تکفیر و غلو از دید فقهی و اسلامی، عدم طرح هرگونه بحثی در مورد مسائل اختلاف انگیز مذهبی حتی در یک کلمه و احترام به مقدسات همه مذاهب اسلامی سه خط قرمز اجلاس می باشد.
ایشان با بیان این که باید همه ما دست بر دست هم قرار دهیم و تبادل افکار در مورد خطر تندروی و تکفیر داشته باشیم، تصریح کردند: جهان اسلام در دوره اخیر شاهد حمله وحشیانه ای سرشار از خشونت بوده که بیسابقه است و این سبب برافروختن جنگ های خونین میشد که شهرهای آباد مسلمانان ویران و آثار اسلامی تخریب شده است.
معظّم له افزودند: مساجد و قبور اولیای الهی و هزاران نفر از مسلمانان از خانه و کاشانه خود آواره شدند که در میان آنها کودکان و زنان بسیاری بودند و به ناموس بسیاری از مسلمانها و غیرمسلمانها تجاوزاتی صورت گرفت.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به اینکه گروه های تکفیری به حق تجسم آیه شریفهای هستند که میفرماید؛ اگر قدرت بیابند تلاش میکنند که در زمین فساد ایجاد کنند، ابراز داشت: متاسفانه این مساله بهانهای در دست دشمنان اسلام شده است برای آنکه اسلام را به دین بربریت و خشونت متصف کنند
مخالفان اسلام اصرار دارند نام دولت اسلامی را برروی داعش بگذارند
ایشان افزودند: تصادفی نیست که مخالفان اسلام اصرار دارند نام دولت اسلامی را برروی داعش بگذارند، چرا که این تشکیلات، تشکیلاتی انحرافی است که نه دولت است و نه اسلامی؛ بلکه نامی از پیش خود درآوردن است که دشمنان اسلام با هدف حمله به اسلام بر آن گذاشتهاند.
معظّم له با اشاره به اینکه بعد از این هجمه، از بین بردن آن ها با وسایل و ابزارهای نظامی و سیاسی ممکن نیست، تصریح کردند: باید همه تلاش کنیم علمای دینی کنار هم جمع شوند و مسائل اعتقادی و اندیشهای که تکفیری ها مطرح می کنند تا جوانان را جذب کنند مورد بررسی قرار گیرد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: ما شاهد هستیم که پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) در جامعه جاهلی مبعوث شد و دارای مظاهر خشونت و تندروی بود در جامعهای که شاهد قتلها و غارتها بین مردم آن زمان بودیم جامعهای که زن را ننگ و شر میدانست و زنده به گور کردن دختران در آن تبدیل به عادت شده بود و فرزندان خود را از بیم فقر میکشتند و جنایتهای دیگری که مرتکب شدند.
معظّم له تصریح کردند: در چنین جامعهای پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) به عنوان رحمة للعالمین مبعوث شدند و جامعهای که در لبه پرتگاه آتش بود را نجات داد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: خداوند قرآن را بر قلب پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) نازل کرد و امروز این کتاب آسمانی بدون هیچ گونه تحریف و تغییری در دست ماست و مانند نور مبینی آن جامعه جاهلی را روشن کرد و آنها را به راههای صلحآمیز رهنمون ساخت و با ظهور این نعمت همه مسلمانها با یکدیگر برادر شدند.
ایشان تصریح کردند: این مسئله غیرمسلمانانی را مخاطب قرار میدهد که هرچند به احکام اسلام ایمان ندارند اما در جنگ با مسلمانها نیز نیستند و میفرماید با کسانی که با شما نبرد کرده و شما را از دیار خود خارج نمیکنند با عدالت رفتار کنید و قرآن کریم در جای دیگری مسلمانان را از دوستی با کسانی که با ما نبرد کرده و از دیارشان خارج می کند نهی می کند.
معظّم له با بیان این که قرآن کریم ارتباط بین مسلمانان و غیرمسلمانان را نیز مشخص کرده است، اظهار داشتند: بر اساس این آیات میگوید سیاه و سفید و مسلمانان از هر زبان و نژادی زیر پرچم اسلام قرار میگیرند و همه مسلمانها نسبت به یکدیگر احساس برادری ایمانی میکنند.
ایشان افزودند: آغاز عصر جاهلیت جدید به دلیل غفلت مسلمانان است و این مسئله موجب شده که جماعتی از گمراهان به نام تکفیریها شروع به نابودی نعمتها و فتنه در زمین کنند.
هر کسی غیر از خود را کافر حربی و مرتد اعلام میکنند
آیت الله العظمی مکارم شیرازی تصریح کردند: آنها هر کسی غیر از خود را کافر حربی دانسته و مرتد اعلام میکنند و زن و ناموس و عرض او را مباح میدانند و دست به جنایاتی زدند که به ذهن کسی خطور نمیکند.
ایشان افزودند: تکفری ها نام اسلام را بر جاهلیت شوم خود قرار داده است و برای مشوش کردن چهره اسلام هر کاری که توانستند انجام دادند.
معظّم له تصریح کردند: باید منابع اصلی این پدیده بررسی شود و براساس آیاتی از قرآن سخنرانی من شکی نیست که خطاب به افراد افراطی ایراد میشود.
اجماع علمای مسلمانان بر ضد تکفیریها شکل بگیرد
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به محکومیت خشونت این افراد تندرو توسط بسیاری از اتباع عقاید سلفی گفتند: مفتی اعظم پادشاه عربستان دو فتوای مهم در این زمینه صادر کرد که در فتوای اول میگوید، اندیشههای تروریستی که به فساد در زمین منجر میشود ربطی به اسلام ندارد و تصریح کرده است که اینها اهل جهنم هستند و در فتوای دوم اعمال تروریستی در احسا را به شدت محکوم کرده و خواستار قصاص مرتکبان این جنایتها شدهاند که این رفتار قابل تقدیر است و امید میرود آغازی برای اجماع علمای مسلمانان بر ضد تکفیریها شود چراکه ما باید از شر افراد تندروی غیرمسلمان نسبت به افرادی که در صلح به سر میبرند جلوگیری کنیم.
معظّم له با اشاره به اظهارنظر پاپ در مورد وجوب واکنش مراجع اسلامی نسبت به حملات تکفیریها بر ضد غیرمسلمانها نیز گفت: من در نامهای که به وی نوشتم تأکید کردهام که این اعمال حرام است و شما هم نباید به تحریم حملات علیه غیرمسلمانها اکتفا کنید بلکه باید به طور یکسان از مسلمانها و غیرمسلمانها دفاع کنیم که او هم نامهای فرستاد و ضمن تشکر حملات انجامشده علیه بشر را محکوم کرد.
ایشان به سه دسته از دلایل انحراف تکفیریها از حق اشاره کردند و در ادامه فرمودند: اولین بحث استبداد رأی است به این معنا که تکفیریها عملا درک کتاب و سنت را به انحصار خود درآوردند و میگویند مفهوم شرک و ایمان و توسل و بدعت همان چیزی است که ما اعلام میکنیم و همه مسلمانها باید مطیع ما باشند و هر کسی که تمرد کند مستحق قتل خواهد بود. آنها مخالفان نظر خود را حتی علمای سلف را کافر میپندارند.
استبداد رأی علت اصلی فعالیتهای جنایتکارانه تکفیری ها
ایشان تصریح کردند: یکی از علل اصلی فعالیتهای جنایتکارانه تکفیریان همین استبداد رأی است اگر آنها به آیه قرآن کریم در مورد مشورت با علمای بزرگ عمل میکردند خود را از این راه پرسنگلاخ نجات میدادند و به راه مستقیم برمیگشتند.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: دومین دلیل خطای آنها در به کارگیری روش ایمانی به برخی آیات قرآن و کفران برخی آیات دیگر است. ما اعتقاد داریم این منشأ بسیاری از مشکلات کنونی است و جهان اسلام را دچار صدمات زیادی کرده است.
معظّم له تأکید کردند: آنها تنها بخشی از آیات قرآن کریم که موافق نظرات خودشان است را انتخاب کرده و آیات دیگر را که مخالف نظر آنهاست را توجهی نمیکنند. به طور مثال آنها استدلال میکنند که قرآن از زبان پیامبر میگوید، من برای خود نفع و ضرری نمیبینم مگر آنچه خداوند میداند و اگر از غیب خبری داشتم برای خود خیر کثیر جمع میکردم. این در حالی است که آنها به بخش دیگری از آیات قرآن کریم که ناظر به همین آیه است توجهی نمیکنند.
ایشان خاطرنشان کردند: آنها هرچه با نظرشان در توافق است به آن عمل میکنند و مستند گفتههای خود قرار میدهند و این مصیبت بزرگی است برای اینکه ما باید به همه آیات الهی ایمان بیاوریم و به آنها عمل کنیم.
خطای بزرگ تکفیری ها در تفسیر شرک و ایمان
ایشان سومین دلیل انحراف تکفیریها را خطای بزرگ در تفسیر شرک و ایمان دانست و ادامه دادند: آنها برخی آیات را برای تکفیر همه مسلمانان مورد استناد قرار میدهند و میگویند هر کسی که یا علی و یا رسولالله میگوید و شفاعت میخواهد مشرک است و لذا خون و عرض و ناموس او مباح است و هیچ تفاوتی بین افراد کنونی و جاهلیت صدر اسلام قرار نمیدهند، بلکه افرادی که امروز هستند را بدتر از مشرکان زمان جاهلیت میدانند و این در حالی است که مفهوم شرک و ایمان در آیات قرآنی واضح است.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان اینکه در شش آیه از قرآن کریم از کلمه انداد استفاده شده است، گفت: انداد به معنای کسانی هستند که مثل و مساوی خداوندند و برخی لغویان میگویند که «ند» چیزی است که در جوهر و ذات خود شبیه دیگری است. یعنی کسی را همان ذات و جوهر خداوند قرار ندهید.
ایشان تصریح کردند: آیا از مسلمانان کسی هست که اولیای الهی را مساوی خداوند قرار دهد. آیا مسلمانان معتقد نیستند که اولیای الهی به اذن او هر کاری را انجام میدهند.
معظّم له با بیان چند معجزهای که خداوند به حضرت عیسی (علیه السلام) نسبت داده است، ابراز داشتند: شفای کور مادرزاد، زنده کردن مردگان، آفریدن شبیه پرندگان و نفس روح در آنها و خبر دادن در مورد غیب به اذن خداوند انجام میگیرد. آیا اینها شرک است و مسیح مشرک بود.
معظّم له ادامه دادند: آنچه مورد تأکید است، اینکه کسانی که همعصر عیسی(علیه السلام) بودند وقتی پیام مسیح را شنیدند خواستار معجزه شدند و مسیح همه معجزات را انجام داد. اگر تکفیریها در عصر مسیح بودند شاید میگفتند مسیح چطور این حرفها را میزند آنها نمیدانند که همه اینها به اذن خداوند است ما بر این باوریم که در اذن خداوند مفهوم کامل توحید به خداوند نهفته است.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: ما با درد بسیار اعلام میکنیم آنها از کتاب و سنت جز اندکی را درک نکردند به دلیل آنکه نزد علمای راستین اسلام درس نیاموختند و قرآن و سنت نبوی را به نحو خطا تفسیر میکنند و آنها هرگز نخواهند توانست همه علوم اسلامی را داشته باشند، زیرا دریای وسیعی است و شما میدانید.
تنها بیان مشکلات و دردها کافی نیست
معظّم له تنها بیان مشکلات و دردها را کافی ندانست، بلکه جستوجوی راهحلها و درمانهای مناسب برای ریشهکنی این اندیشههای افراطی را ضروری دانست و گفتند: اندیشهی این تکفیری ها چهره اسلام را مشوح ساخته، در حالی که جهان امروز تشنه پذیرش اسلام است و همه مومنان و مسلمانان که شهادتین را میگویند باید در کنار هم زندگی کنند و دست در دست هم وحدت میان خود را تحقق بخشند و تنها در این صورت است که هیچ بیگانهای نمیتواند بر آنها سلطهگری کند.
ایشان تصریح کردند: مایه تعجب است که قرآن در مورد «انطاکیه» میگوید ما آنها را با افزودن فرد صالحی پشتیبانی کردیم. اگر اضافه کردن یک نفر سبب پشت گرمی و عزت شود و اگر همه مسلمانها متحد شوند خواهید دید که چه عزتی مییابند و لذا نباید فراموش کرد که قرآن ایجاد تفرقه و اختلاف را یکی از شعبههای شرک تلقی میکند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مجامع جهانی به نام سال عاری از خشونت و تندروی گفتند: این در حالی است که خونهایی ریخته شده و اموال و ناموس مردم مباح شمرده شده و شهرها ویران میشود. اما از سوی کشورهای عربی و غربی به راهحل نظامی میپردازند اگر در آن صادق باشند.
راهحل نظامی گرچه لازم است اما ناکافی است
معظّم له تصریح کردند: راهحل نظامی گرچه لازم است اما ناکافی است و در کنار آن باید ریشههای فکری این گروهها را از بنیان درآوریم و گروهی از جوامع غافل و فریبخورده را نجات دهیم.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: پیشنهاد می کنم که دبیرخانه دائمی این کنگره در یکی از شهرهای مهم جهان اسلام با هدف مبارزه فکری و فرهنگی با جریان تکفیر تشکیل شده و اعضای آن نیز علمایی از موسسات فکری و فرهنگی جهان اسلام باشند. که برای ایجاد راهحلهایی به منظور ریشهکن کردن اندیشههای افراطی با یکدیگر مشورت کنند.
معظّم له در پایان تأکید کردند: مطمئن هستم که علمای اسلام نسبت به آنچه رخ میدهد سکوت نخواهند کرد و وظیفه دینی خود را در قبال این جنایات انجام خواهند داد.
اخبار مرتبط:
باید تکفیریها را شناخت و ریشه های آنها را خشکاند