توکل کردن به معنای تلاش نکردن نیست/ عوامل انحراف در عصر ما بیش از گذشته است

توکل کردن به معنای تلاش نکردن نیست/ عوامل انحراف در عصر ما بیش از گذشته است


اگر خودمان را به خدا نسپاریم و وظیفه خود را انجام ندهیم، خودمان، جوانان، کشورمان و نظام به خطر می افتند. در این ماه رمضان خود را به خدا بسپاریم و متعهد شویم تا آنجا که توان داریم، تلاش و کوشش کنیم.‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی شامگاه چهارشنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، با بیان اینکه خداوند، ما را در مسیر سعادت تنها نمی گذارد، اظهار کردند: در مقابل شیاطین جن و انس که گاهی انسان های شیطان صفت بدتر از شیاطین دیگر هستند، اگر خودمان را به خدا بسپاریم، پروردگار ما را تنها نخواهد گذاشت و این امر مهم، ما را به نجات و سعادت امیدوار می کند.

ایشان با اشاره به آیه «وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُه»، تصریح کردند: قرآن می فرماید: «کسی که تکیه بر خدا کند و پروردگار را وکیل، حافظ و نگهدارنده خود بداند، خدا برای او کافی است».

معظم له افزودند: مفهوم توکل بر خدا این نیست که فعالیت های لازم را ترک کنیم و فقط بگوییم توکل بر خدا داریم؛ ما باید تمام تلاش و کوشش خود را انجام دهیم و بقیه را به خدا بسپاریم، چون همه امور در اختیار ما نیست.

ایشان با اشاره به روایت جریان تاریخی غزوه حمراء الاسد در سوره آل عمران، گفتند: مسلمانان در جنگ احد، شکست خوردند؛ البته شکستی سازنده بود که آثارش بعد نمایان شد؛ بزرگمرد عالم اسلام حضرت علی(علیه السلام) مجروح شد و نود زخم برداشت؛ بزرگ دلاور و سردار اسلام حضرت حمزه شهید شد؛ پیشانی و دندان پیامبر(صلی الله علیه و آله) را شکستند و هفتاد نفر از یاران حضرت را شهید کردند و ضربه سنگینی به مسلمانان وارد شد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: لشکر ابوسفیان بعد از وارد کردن ضربه سنگین به مسلمانان، به صورت فاتحانه به سوی مکه حرکت می کردند که در میانه راه، ابوسفیان پشیمان شد از اینکه چرا ضربه نهایی را به مسلمانان نزدند و حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) را به قتل نرساندند و به همین دلیل برای حمله مجدد به سمت مدینه بازگشتند.

ایشان تصریح کردند: خبر به نبی مکرم اسلام رسید که لشکر ابوسفیان در حال برگشتن است، پیامبر فرمود آماده حرکت به سوی دشمن باشید و مجروحان جنگی نیز آماده حرکت شدند.

معظم له با اشاره به اینکه لشکریان رسول خدا با وجود شکست، روحیه جهادی داشتند، افزودند: ما باید بدانیم اسلام با چه زحمت و قیمتی در عالم حفظ شد و گسترش یافت.

ایشان تصریح کردند: قرآن می فرماید: «کسانی که دعوت خدا و پیامبر(صلی الله علیه و آله) را به سوی میدان جنگ مجدد پذیرفتند در حالی که مجروح و بسیار ناراحت بودند، دارای اجر عظیم هستند؛ آنان از خبر حمله مجدد ابوسفیان نترسیدند، بلکه ایمان آنان افزایش یافت و استقامت و پایمردی کردند و گفتند خداوند برای ما کافی است و توکل ما به خداست».   

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: شخصی به نام «معبد خزاعی» از مشرکان و بت پرستان بود اما هنگامی که از کنار لشکر حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) گذشت و اوضاع مسلمانان را دید، خیلی ناراحت شد؛ به سوی مکه حرکت کرد و به لشکر ابوسفیان رسید و به او گفت محمد(صلی الله علیه و آله) با لشکر بزرگی آماده حرکت به سوی شما شده است و ابوسفیان نیز ترسید و از حمله مجدد به مدینه صرف نظر کرد.

معظم له تصریح کردند: قرآن می فرماید: «خداوند نعمت نجات از چنگال دشمن را نصیب مسلمانان کرد و فضیلتی به آنان داد. هیچ مشکلی هم برای آنان پیدا نشد و مجروح و شهید دیگری ندادند و رضایت خدا را هم نیز جلب کردند».

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: انسان باید به خداند توکل کند و وظیفه خود را به خوبی انجام دهد و مابقی را به خدا بسپارد.

ایشان با بیان اینکه عوامل انحراف در عصر ما بسیار زیادتر از هر عصر دیگری است، خاطرنشان کردند: اگر خودمان را به خدا نسپاریم و وظیفه خود را انجام ندهیم، خودمان، جوانان، کشورمان و نظام به خطر می افتند. در این ماه رمضان خود را به خدا بسپاریم و متعهد شویم تا آنجا که توان داریم، تلاش و کوشش کنیم.

captcha