تشریفات و زرق‌وبرق از مهمانی‌ها حذف شود

تشریفات و زرق‌وبرق از مهمانی‌ها حذف شود


رسول اکرم(صلی الله علیه و آله): هر خانه ای که مهمان در آن حضور نیابد، فرشتگان در آن خانه نمی آیند.‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی شامگاه جمعه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، با بیان اینکه در آغاز ماه مبارک رمضان باید حقیقت این ماه را شناخت، اظهار داشتند: برای آشنایی با حقیقت ماه رمضان باید نام هایی را که در آیات و روایات به این ماه داده شده، بررسی کرد.

ایشان تصریح کردند: «ماه نزول قرآن»، «ماه مهمانی خداوند»، «ماه تقوا» و «ماه طهارت و پاکی» از نام های ماه رمضان است.  

معظم له با اشاره به حدیث نبی مکرم اسلام مبنی بر اینکه همه افراد در ماه رمضان به مهمان­سرای پروردگار دعوت می شوند، افزودند: برخی این پرسش را مطرح می کنند که مگر ما در سایر ماه ها مهمان خداوند نیستیم و از نعمت های ذات اقدس الهی استفاده نمی کنیم که فقط گفته می شود ماه رمضان، ماه مهمانی خداوند است؛ در پاسخ باید گفت که در این ماه، نعمت های ویژه ای از سوی پروردگار نازل می شود که در ماه های دیگر وجود ندارد.

ایشان افزودند: در ماه مبارک رمضان، نفس کشیدن انسان تسبیح خداوند است؛ یک درهم در راه خدا، ثواب هفتاد درهم دارد؛ خواندن یک آیه ثواب قرائت کل قرآن را دارد؛ درهای رحمت خداوند گشوده است و توبه از هر زمانی بهتر پذیرفته می شود.

معظم له با بیان اینکه ثواب عبادات در ماه مبارک رمضان چند برابر است، ابراز داشتند: در ماه مبارک رمضان باید به صله رحم بیشتر اهتمام داشت و برای آزادی زندانیان تلاش انجام داد و به یتیمان و نیازمندان کمک کرد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه ماه رمضان باید زمان تحول انسان باشد، تصریح کردند: ماه رمضان فقط روزه گرفتن و پرهیز از خوردن و آشامیدن نیست.

ایشان با بیان اینکه میزبان و مهمان وظایفی دارند، ابراز کردند: خداوند به مرحمت خود، وسایل مهمانی را فراهم کرده و ما هم باید به گونه ای در این مهمانی برویم که پاک و پاکیزه باشیم و از گناهان توبه کنیم.

*جایگاه مهمان در اسلام

معظم له در ادامه با اشاره به اینکه بعضی افراد تمایلی به برگزاری مراسم مهمانی و میزبانی از مهمان ندارند، افزودند: مهمان، شأن مهمی در اسلام دارد و در بعضی روایات اشاره شده که فرستاده خداست.

ایشان با اشاره به روایتی از رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) مبنی بر اینکه «هر خانه‌ای که مهمان در آن حضور نیابد، فرشتگان در آن خانه نمی آیند»، تصریح کردند: همچنین در روایت دیگری نقل شده که روزی امیرمؤمنان محزون بودند و وقتی از ایشان دلیل این امر را پرسش کردند، ایشان فرمودند: «در هفت روز اخیر برای ما مهمانی نیامده و وقتی مهمان نمی آید، غمگین می شوم».

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: بعضی از اولیای خدا سعی می کردند همواره مهمانی در سفره داشته باشند چرا که این امر، نورانیت و روحانیت می آورد.

ایشان همچنین با بیان اینکه در روایتی از رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده که رزق مهمان با خودش می آید، تصریح کردند: برکاتی به واسطه گام نهادن مهمان می آید و گناهان اهل خانه را از بین می برد.

*لزوم پرهیز از تکلّف و سختی در مهمانی

معظم له با اشاره به تأکید روایات مبنی بر اینکه برای برگزاری مراسم مهمانی نباید تکلّف کرد و سخت گرفت، افزودند: شخصی، امیرمؤمنان را به مهمانی دعوت کرد که حضرت پذیرفتند اما تأکید کردند به شرطی می آیم که از آنچه در خانه داری مضایقه نکرده و از بیرون خانه، چیزی تهیه نکنی.

ایشان با بیان اینکه تکلّف و تشریفات و زرق‌­وبرق موجب می شود که افراد از برگزاری مراسم مهمانی، فرار کنند، افزودند: تلاش شود که مهمانی ها، ساده و آسان و بی­‌تکلف باشد.

captcha