آغاز روز دوم کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی (در حال تکمیل)

آغاز روز دوم کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی (در حال تکمیل)


روز دوم کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی آغاز شد.‌

روز دوم کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی دقایقی پیش با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.

آغاز همایش با قرائت قرآن (8:40)

همایش با قرائت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.

ورود آیت الله العظمی مکارم شیرازی (8:55)

استقرار هیئت رئیسه سوم کنگره (8:55)

دکتر موسی آیدین، مولوی حبیب الله حسام، دکتر حائل عبدالحفیظ داوود، حجت الاسلام دکتر واعظی، شیخ تیجان سیلا، آیت الله حائری، پروفسور مادلونگ

سخنرانی پروفسور ویلفرد مادلونگ اسلام‌شناس و شیعه‌شناس آلمانی (9:00)

ورود حضرت آیت الله سبحانی (9:15)

سخنرانی شیخ موسی کاشف الغطاء تولیت حوزه علمیه المهدیه عراق (9:20)

علت اصلی مشکلات امروز دنیا سوء‌استفاده از جایگاه دین است

تولیت حوزه علمیه المهدیه نجف گفت: مشکلاتی که در دنیا به وجود آمده به دلیل سوء استفاده از دین بوده است.

به گزارش ستاد خبری کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس کاشف‌الغطا صبح امروز در مراسم اختتامیه کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی که در سالن رسول اعظم مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به جایگاه علمی و دینی نجف اشرف اظهار کرد: از این شهر است که علمای زیادی تربیت شده و آثار ارزشمندی برای ما باقی گذاشتند.

وی با تاکید بر اینکه نجف شهری دینی است که علم دینی را برای مهربانی و صلح به ارمغان آورده است، خاطرنشان کرد: دین پرورش پیدا کرد برای دوستی نه برای دشمنی و انسان کشی چون داعش‌.

این عالم با بیان اینکه مشکلاتی که در دنیا به وجود آمده به دلیل سوء استفاده از دین بوده است تصریح کرد: بسیاری از کشتارهای امروز دنیا به همین دلیل است اما به برکت فتواهای آیت‌الله سیستانی فتنه فرقه‌گری و طایفه گری در عراق از بین رفته است.

وی با تاکید بر اینکه علامه کاشف‌الغطا به دنبال وحدت و یکپارچگی مردم و دوری جستن از تفرقه و ارتباط مستمر آحاد مردم در تمام نقاط دنیا بوده است تصریح کرد: حوزه نجف همواره آماده دوری جستن از رویه تکفیر و پناه آوردن به علومی که در خدمت مسلمانان قرار داده می‌شود بوده است.

کاشف‌الغطا با بیان اینکه مدرسه نجف براساس ارائه درس‌های وحدت‌آفرین استوار شده است اظهار کرد: کار حوزه نجف پرداختن به مسائل فردی و شخصی نبوده ، خصوصا پس از سرنگونی رژیم سابق به آگاه سازی جامعه عراق و تمام فتواهای آیت‌الله سیستانی پرداخته است.

وی اضافه کرد: مراجع در عراق تلاش کردند تا تمام نیازمندی‌های شرعی مردم را ارائه دهند و همچنین به بررسی سایر ادیان و مکاتب الهی و غیر الهی هم بپردازند.

تولیت حوزه علمیه المهدیه نجف گفت: حوزه نجف بر فصل مشترک‌های بین سه آئین ابراهیمی به منظور برخورد با مکاتب الحادی تکیه کرده تا از این درگاه بتواند مساله هم‌زیستی را ثابت کند.

وی با تاکید بر اینکه رژیم سابق عراق همواره دشمنی خود را با حوزه‌های علمیه نشان داد اظهار کرد: شهرهای مقدس عراق تنها به عنوان زیارت‌گاه نباید مد نظر باشد بلکه باید جایگاه ارتباط بین مسلمانان و دیدار از حوزه‌های علمیه و بازدید از موسسات تحت پوشش باشد.

کاشف‌الغطاء با بیان اینکه میزان کتب خطی در نجف اشرف با وجود معدوم شدن بسیاری از آنها همچنان زیاد است، افزود: ما در این شرایط که بسیاری به دنبال معدوم سازی کتب بودند اقدام به احیا و حفظ کتب خطی کردیم.

وی گفت: موسسه کاشف‌الغطا در رساندن مطالب کتب خطی به پژوهشگران از طریق اینترنت فعالیت می‌کند و هر پژوهشگری می‌تواند از کتب خطی در این موسسه مطلع شود.

سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر خسرو پناه ریاست مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه (9:35)

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با بیان اینکه امروز جهان اسلام به شدت نیازمند به تحول در علوم انسانی است گفت: حکما و علمای شیعه در تحول فلسفه اسلامی نقش بسیار مهمی داشتند و مکاتب مهمی را پایه‌گذاری کردند.

به گزارش ستاد خبری کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در اختتامیه این کنگره که در مدرسه امام موسی کاظم(ع) برگزار شد اظهار کرد: فلسفه و منطق از علومی هستند که شیعه در پیدایش و گسترش آن نقش زیادی داشته است البته در میان عالمان اهل سنت نیز افرادی بودند که در توسعه فلسفه اسلامی نقش داشته‌اند.

وی با بیان اینکه طبق بررسی‌ها انجام شده تاسیس و توسعه فلسفه اسلامی به ۸ مرحله تقسیم می‌شود افزود: تاسیس فلسلفه اسلامی، پیوند فلسلفه با عرفان، پیوند فلسلفه با کلام، تاسیس حکمت یمانی، تاسیس حکمت متعالیه، ارتباط حکمت متعالیه با فلسفه غرب، تاسیس فلسفه‌های مضاف به امور و واقعیت‌ها و تاسیس فلسفه‌های مضاف به علوم از جمله این ۸ مرحله است.

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با بیان اینکه امروز جهان اسلام به شدت نیازمند به تحول در علوم انسانی است گفت: حکما و علمای شیعه در تحول فلسفه اسلامی نقش بسیار مهمی داشتند و مکاتب مهمی را پایه‌گذاری کردند.

سخنرانی شیخ اسماعیل خلیق سرپرست حوزه علمیه پاریس (9:50)

سخنرانی سید ادریس الهانی متفکر اسلامی مراکش (9:10)

شیعه نقش ویژه‌ای در پیدایش علوم اسلامی داشته است

یکی از متفکران اسلامی مراکش گفت: شیعیان نقش بزرگی در پیدایش علوم اسلامی داشته‌اند.

به گزارش ستاد خبری کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، سیدادریس الهانی صبح امروز در مراسم اختتامیه این کنگره که در سالن رسول اعظم مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، گفت: شیعیان در تاریخ اسلام مورد ظلم دیگران واقع شدند و دیدیم در زمان فاطمی‌ها چطور مورد بغض دیگران بودند.

با اشاره به نقش شیعیان در پیدایش علوم اسلامی گفت: بسیاری از علمای مذاهب دیگر از علوم شیعی اسلامی برای پیشرفت علوم خود استفاده کردند.

این متفکر مراکشی با اشاره به ظلم‌هایی که علیه شیعیان انجام شده است خاطرنشان کرد: بسیاری تلاش کردند که نقش بزرگ شیعیان در پیدایش علوم اسلامی را انکار کرده یا از بین ببرند.

وی با بیان اینکه یکی از نویسنده‌های مصری در مورد سیدجمال‌الدین اسدآبادی نوشته که شیعه ایرانی نبوده است گفت: من به وی تاکید کردم که این مساله علمی نیست بلکه نمی‌خواهید افتخاری که وجود دارد به شیعیان نسبت داده شود.

الهانی با تاکید بر اینکه شیعیان نقش بزرگی در پیدایش علوم اسلامی داشته‌اند تصریح کرد: برخی متفکران به دنبال این هستند که فکر شیعه را مسخره کرده و آنها را ساده جلوه دهند و سلامت فکر شیعه را زیر سوال ببرند.

پایان بخش اول برنامه و اعلام تنفس (9:25)

سخنرانی حضرت آیت الله سبحانی (11:00)

خدمات شیعه آنچنان که باید به جهانیان معرفی نشده است

حضرت آیت الله سبحانی: شیعه و سنی هر دو نسبت به علوم اسلامی خدمات ارزنده‌ای انجام داده‌اند اما خدمات شیعه آنچنان که باید روشن نشده است.

به گزارش ستاد خبری کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، آیت‌الله جعفر سبحانی صبح امروز در مراسم اختتامیه کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی که در سالن رسول اعظم مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با بیان اینکه ملت‌های زنده همیشه خود را معرفی می‌کنند اظهار کرد: ملت‌های زنده در انتظار این نمی‌نشینند که دیگران آنها را معرفی کنند؛ اگر بنشینیم و خود را معرفی نکنیم در حق خود ستم کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه پنهان‌ماندن خدمات شیعه جای شک ندارد گفت: شیعه و سنی هر دو نسبت به علوم اسلامی خدمات ارزنده‌ای انجام داده‌اند اما خدمات شیعه آنچنان که باید روشن نشده است.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه پنهان ماندن خدمات شیعه اختصاص به عصر حاضر ندارد تصریح کرد: متفکران شیعی بسیاری در طول تاریخ بر این مساله اذعان کرده‌اند که نتوانستیم شیعه و خدمات آن را را به درستی معرفی کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از بخش‌های فقه، «علم خلاف» است گفت: نخستین کسی که اختلافات بین علما را به صورت فقه مقارن نوشته است مرحوم شیخ مفید است.

آیت‌الله سبحانی با تاکید بر اینکه تضارب آرا می‌تواند حقیقت را روشن‌تر کند اظهار کرد: مرحوم آیت‌الله بروجردی نخستین کسی است که «علم خلاف» را به زحمت پیدا کرد و توانست چاپ کند؛ اگر ما بخواهیم تقریب فقهی را انجام دهیم بهترین کتاب تذکرةالفقه مرحوم علامه حلی است.

وی گفت: ما باید خود را به درستی معرفی کنیم تا بدانیم که همگی در کنار هم توانستیم دوشادوش خدمت‌گذار باشیم.

این مرجع تقلید با اشاره به تفاوت‌های آیات‌الاحکام شیعه و اهل سنت تصریح کرد: فقه مقارن و موسوعه‌های فقهیه توسط علما و مراجع تقلید در حال تدوین است که می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.

پخش تیزر کنگره (11:30)

استقرار هیئت رئیسه چهارم (11:35)

سخنرانی معالی دکتر احمد خلیفه از سنگال (11:40)

سخنرانی شیخ علی مصری از سوریه (11:50)

عزت و جایگاه بالای ایرانی‌ها در جهان به دلیل توجه به جهاد است

به گزارش ستاد خبری کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، شیخ علی مصری ظهر امروز در مراسم اختتامیه کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی که در سالن رسول اعظم مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با بیان اینکه قرآن و سنت برای این است که مردم زندگی خوبی داشته باشند اظهار کرد: از زمان شیخ طوسی تا دوره امام خمینی که حدود هزار سال را شامل می‌شود با وجود این همه کتاب‌های دینی خوب، چرا همه کشورهای مسلمانان مستعمره و ذلیل بودند.

وی با بیان اینکه امام علی می‌فرماید جهاد دری از درهای بهشت است خاطرنشان کرد: هرچه که امروز در امت ما از خیر وجود دارد بخاطر فعالیت علما است اما چرا تمام امت اسلامی استعمارزده ماند و مردمش ذلیل زندگی کردند و اکثر علمای ما نیز از مردم دور بودند.

این پژوهشگر سوری گفت: عزت و جایگاه بالای ایرانی‌ها به دلیل جهاد است و هرچه که ایرانی‌ها به دست آورده‌اند در پرتو همین جهاد بوده است.

سخنرانی آیت الله مدرسی یزدی (11:55)

لزوم تقویت وحدت میان مسلمانان

عضو شورای نگهبان گفت: دشمنان در حال حاضر می‌خواهند در میان مسلمانان تفرقه ایجاد کنند ولی برگزاری این‌گونه کنگره‌ها تاثیر زیادی در حفظ و تقویت وحدت خواهد داشت.

به گزارش ستاد خبری کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، آیت‌الله محمدعلی مدرسی یزدی در اختتامیه این کنگره که در سالن پیامبر اعظم (ص) مدرسه امام موسی کاظم(ع) برگزار شد اظهار کرد: سخنان خوب بسیار زیادی در خصوص نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی در این کنگره بیان شد و بدون تردید این کنگره آثار و برکات زیادی خواهد داشت.

وی افزود: مسائل مختلف فقهی که به صورت مجزا در سطح مقاله و کتاب برای این کنگره ارسال و نگاشته شده است، اگر جمع‌آوری شود، تبدیل به یک منبع غنی از فقه مقارن می‌شود.

عضو شورای نگهبان خاطرنشان کرد: خدمتی که حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با برگزاری این گنگره به جهان اسلام و اهل بیت(ع) کرد، بسیار بزرگ است چراکه دشمنان در حال حاضر می‌خواهند در میان مسلمانان تفرقه ایجاد کنند ولی برگزاری این‌گونه کنگره‌ها تاثیر زیادی در حفظ و تقویت وحدت خواهد داشت.

وی گفت: پیش از برگزاری این کنگره بسیاری از بزرگان مذاهب مختلف در خصوص آثار و خدمات شیعیان به علوم اسلامی آگاهی نداشتند اما این کنگره موحب شد که آثار و خدمات شیعیان به علوم اسلامی معرفی شود.

آیت‌الله مدرسی بیان کرد: امیدواریم برگزاری این کنگره موجب تقویت بیش از پیش وحدت مسلمانان شود و دشمنان در رسیدن به اهداف خود مأیوس شوند.

ارائه گزارش کمیسیون قرآن و حدیث توسط حجت الاسلام و المسلمین علوی مهر (12:00)

طی دهه‌های اخیر معادل هفت قرن در حوزه تفسیر و علوم قرآن پیشرفت کرده‌ایم

رئیس کمیسیون قرآن کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی گفت: طی نزدیک به نیم قرن بعد از انقلاب اسلامی به اندازه هفت قرن گذشته در حوزه تفسیر و علوم قرآن کریم کارهای مختلفی انجام شده است.

 به گزارش ستاد خبری کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین علوی‌مهر در اختتامیه کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی در سالن پیامبر اعظم(ص) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) با اشاره به اینکه 110 مقاله فراخوانی و سفارشی به این کمیسیون قرآن رسیده است، اظهار کرد: در مجموع 15 مقاله پذیرفته شده که در مجموعه‌ای به چاپ رسیده و در مورد نقش علمای شیعه در حوزه‌های مختلف از جمله فقه قرآن در این مقالات مباحث مختلف مطرح شده است.

وی از حضرت علی(ع) به‌عنوان نخستین مفسر قرآن کریم یاد کرد و افزود: ابن عباس نیز تمام تفسیر و علوم خود را وام‌دار حضرت علی(ع) می‌داند و نخستین اعراب‌گذاری و نقطه‌گذاری قرآن کریم نیز توسط شیعیان ائمه اطهار(ع) انجام شده است.

رئیس کمیسیون قرآن کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی با تاکید بر اینکه نخستین تفسیر در قرن دوم از فرزند امام سجاد(ع) به دست آمده است، تصریح کرد: نخستین دانشمند علوم قرآنی و متبحر در حوزه دانش مفردات، قرائات و دانش‌های وابسته از شادگران امام باقر(ع) و امام صادق(ع) است.

وی ادامه داد: نخستین تفسیر آیات مربوط به اهل‌بیت(ع) توسط احمد بن اسفراینی و گسترده‌ترین کار تفسیر با محوریت روایی توسط اهل‌سنت تهیه شده است اما شیعه نیز چندین تفسیر تاثیرگذار و جامع را ارائه کرده است.

علوی‌مهر خاطرنشان کرد: نخستین تفسیر فارسی توسط ابوالفتوح راضی عرفانی، تفسیر فلسفه‌ای توسط سید حیدر آملی، گسترده‌ترین تفسیر قرآن به قران توسط علامه طباطبایی با عنوان المیزان، نخستین تفسیر موضوعی شیعه توسط جعفر سبحانی و گسترده‌ترین کار علوم قرآنی توسط آیت‌الله معرفت نوشته شده است.

وی تصریح کرد: طی نزدیک به نیم قرن بعد از انقلاب اسلامی به اندازه هفت قرن گذشته در حوزه تفسیر و علوم قرآن کریم کارهای مختلفی انجام شده است که مراکز و سایر مجموعه‌ها باید این دستاورد را تبیین کنند.

ارائه گزارش کمیسیون اخلاق تربیت و عرفان توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر گرجیان (12:05)

حضرت علی(ع) در پیدایش علوم اسلامی نقش کم نظیری داشتند

رئیس کمیسیون اخلاق، تربیت و عرفان کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی با تاکید بر اینکه امام علی(ع) در پیدایش علوم اسلامی نقش کم‌نظیری داشتند، گفت: با تلاش‌های اهل‌بیت(ع) تاثیر آموزه‌های شیعی در عرفان نظری در پیدایش و گسترش اخلاق و تربیت بسیار قابل توجه بوده است.

به گزارش ستاد خبری کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی گرجیان ظهر امروز در اختتامیه کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی در سالن پیامبر اعظم(ص) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) ضمن تقدیر از ابتکار علمی و عملی آیت‌الله مکارم شیرازی در راستای برگزاری این کنگره اظهار کرد: کادر اجرایی کنگره تلاش‌های بسیاری برای افزایش کیفیت آثار دریافتی انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه بیش از 100 مقاله در کمیسیون تخصصی اخلاق و تربیت مورد بررسی قرار گرفته است، اضافه کرد: مباحث اخلاقی و تربیتی به صورت دقیق بررسی شده است تا بتوانیم مقالات منتخب را با ارزیابی‌های سخت‌گیرانه معرفی کنیم.

رئیس کمیسیون اخلاق، تربیت و عرفان کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی خاطرنشان کرد: تحلیل و بررسی مکتب نجف و نقش ائمه اطهار(ع) در پیدایش و گسترش علوم اسلامی با تاکید بر آموزه‌های حضرت علی(ع) در این کمیته مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه امام علی(ع) در پیدایش علوم اسلامی نقش کم‌نظیری داشتند، تصریح کرد: با تلاش‌های اهل‌بیت(ع) تاثیر آموزه‌های شیعی در عرفان نظری در پیدایش و گسترش اخلاق و تربیت بسیار قابل توجه بوده است.

گرجیان با اشاره به اینکه نقش علمای شیعه در اخلاق سیاسی و خانواده در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته است، عنوان کرد: نقش عالمان شیعه در پیدایش و گسترش فلسفه اخلاق یکی دیگر از موضوع‌هایی است که تاکنون نسبت به آن توجه لازم را نداشته‌ایم.

ارائه گزارش کمیسیون کلام و علوم عقلی توسط حجت الاسلام و المسلمین جبرئیلی (12:10)

خدمات شیعیان در زمینه علم کلام

رئیس کمیسیون کلام کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی گفت: در قرن‌های اخیر فعالیت‌های زیادی در زمینه کلام توسط علما و بزرگان شیعه انجام شده است و افراد بسیار زیادی نیز در زمینه کلام تربیت شده‌اند.

به گزارش ستاد خبری کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصفر جبرئیلی در اختتامیه این کنگره که در سالن پیامبر اعظم (ص) مدرسه امام موسی کاظم(ع) برگزار شد اظهار کرد: در سال‌های اخیر روایات نبوی در چند جلد کتاب چاپ و منتشر شد که کتاب‌های بسیار ارزشمندی است.

وی افزود: در قرن چهارم، عالمان شیعی در سه بعد کلام، فلسفه و حدیث فعالیت‌های جدی داشتند و در این زمینه‌ کارهای زیادی انجام داده‌اند.

رئیس کمیسیون کلام کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی خاطرنشان کرد: در قرن‌های اخیر فعالیت‌های زیادی در زمینه کلام توسط علما و بزرگان شیعه انجام شده است و افراد بسیار زیادی نیز در زمینه کلام تربیت شده‌اند.

وی ادامه داد: فعالیت‌ها و اقداماتی که توسط شیعیان در زمینه کلام انجام شد، موجب تغییر نگاه برخی از علمای اهل سنت مصر نسبت به خدمات شیعیان به علوم اسلامی شد.

حجت‌الاسلام جبرئیلی گفت: ما در کمیسیون کلام سعی کردیم در ۱۴ مقاله یک دور کلام شیعه را بررسی کنیم؛ همچنین امیدواریم این کنگره بتواند تاثیرات زیادی در معرفی نقش شیعیان در پیدایش و گسترش علوم اسلامی داشته باشد.

ارائه گزارش کمیسیون علوم انسانی و علوم طبیعی توسط حجت الاسلام و المسلمین جزایری (12:15)

دبیرخانه بین المللی نقش شیعه در رشد علوم تشکیل شود

دبیر کمیسیون علوم انسانی، علوم طبیعی کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی بر لزوم تشکیل دبیرخانه بین المللی نقش شیعه در رشد علوم تاکید کرد.

به گزارش ستاد خبری کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید جزایری ظهر امروز در مراسم اختتامیه کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی که در سالن رسول اعظم مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به مطالب ارائه شده در کمیسیون علوم انسانی، علوم طبیعی اظهار کرد: نوآوری‌های دانشمندان شیعی در علوم انسانی بسیار فراوان است که طرح ابعاد اخلاقی علوم سیاسی توسط خواجه نصیر، تحلیل نهادها و طبقات و گروه‌های اجتماعی از منظر کاربردی توسط میرفندرسکی و نظریه ریاست فاضله در فلسفه سیاسی، تبیین نظام‌مند اقتصاد اسلامی و ارائه عملی نظریه بانکداری بدون ربا توسط شهید صدر از آن جمله است.

وی با تاکید بر اینکه علوم انسانی به تدریج از گزاره‌های اخلاقی فاصله گرفته و به نوعی عامل اقتدار در جامعه است تصریح کرد: منابع غنی چون قرآن، سنت نبوی و روایات در اختیار ما است که لازم است نهضت بازسازی این علوم در بعد مبانی، منابع، اهداف، رویکردها و روش‌ها انجام پذیرد.

دبیر کمیسیون علوم انسانی، علوم طبیعی کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی با بیان اینکه نظریه ابتنای علوم انسانی بر قرآن و سنت امری لازم است و باید در این زمینه قدم جدی برداشته شود گفت: با وجود اینکه این کنگره خدمات بسیار زیادی ارائه کرد اما کارهای نکرده به مراتب بیش از کارهای انجام شده است و امیدواریم دبیرخانه بین المللی نقش شیعه در رشد علوم تشکیل شود.

ارائه گزارش کمیسیون فقه و اصول توسط حجت الاسلام و المسلمین داوودی (12:20)

چاپ ۴ کتاب توسط کمیسیون فقه و اصول

رئیس کمیسیون فقه و اصول کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی گفت: کمیسیون فقه و اصول با تولید ۴ جلد کتاب از کمیته‌های فعال این کنگره بود که ۳۵ مقاله برگزیده داشت.

به گزارش ستاد خبری کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین داوودی در اختتامیه این کنگره که در سالن پیامبر اعظم(ص) مدرسه امام موسی کاظم(ع) برگزار شد اظهار کرد: کمیسیون فقه و اصول با تولید ۴ جلد کتاب از کمیسیون‌های فعال این کنگره بود که ۳۵ مقاله برگزیده داشت.

وی با بیان اینکه مقالات برگزیده این کمیسیون در ۳ جلد منتشر شد افزود: تببین نقش امامان اهل بیت(ع) و عالمان شیعه در گسترش دانش علم اصول، فلسفه فقه و اصول فقه شیعه، پیشتازی عالمان شیعه در فقه و اصول، تلاش‌ها شیعیان در تدوین فقه مقارن و نقش انقلاب اسلامی در گسترش فقه و اصول از جمله مقالات برگزیده این کمیسیون بود.

رئیس کمیسیون فقه و اصول کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی خاطرنشان کرد: در این کمیسیون یک مقاله ارزشمند از آیت‌الله سبحانی و دو مقاله ارزشمند دیگر از آیت‌الله مکارم شیرازی دریافت کردیم که این مقالات نیز چاپ شده است.

وی با بیان اینکه در کمیسیون فقه و اصول به بررسی ۵ مقاله پرداخته شد گفت: مقاله نقش اهل‌بیت (ع) در پایه‌گذاری و گسترش علم اصول، تاثیرگذاری فقه شیعه بر مذاهب فقهی اهل سنت، تاثیر روش‌شناسی اجتهاد شیعه بر نظام حقوقی و دو مقاله در مورد مسائل مستحدثه در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت.

ارائه گزارش کمیسیون بانوان سرکار خانم دکتر فقیهی مقدس (12:30)

29 مقاله برگزیده از کمیسیون بانوان به چاپ رسیده است

رئیس کمیسیون بانوان کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی گفت: از میان 109 مقاله ارائه شده به کمیته بانوان، 29 مقاله برگزیده به چاپ رسید و هفت مقاله نیز در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ستاد خبری کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، نفیسه فقیهی پیش از ظهر امروز در مراسم اختتامیه کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی در سالن پیامبر اعظم(ص) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) اظهار کرد: تبیین جایگاه علمی حضرت زهرا(س)، بررسی نقش بانوان خاندان اهل‌بیت(ع) در گسترش علوم اسلامی، تبیین نقش بانوان شیعه قرن سیزدهم و بررسی حوزه‌های فعالیت بانوان اندیشمند شیعه از جمله مباحثی بود که در کمیته بانوان این کنگره مورد بررسی قرار گرفت.

وی از حضور بانوان برجسته جهان اسلام در این کمیسیون و ارائه مقالات مختلف توسط آن‌ها یاد کرد و افزود: از میان 109 مقاله ارائه شده به کمیته بانوان، 29 مقاله برگزیده به چاپ رسید و هفت مقاله نیز در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس کمیسیون بانوان کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی خاطرنشان کرد: نقش علمی زنان شیعه، نقش حضرت زهرا(س) در پیدایش تمدن اسلامی، نقش اصحاب امیرالمومنین(ع) در توسعه علوم اسلامی و تاثیر حضور حضرت معصومه(س) در شهر مقدس قم از جمله مقالات برگزیده این کمیسیون است.

وی ادامه داد: در دو نشست این کمیسیون ترویج محورهای مهم نقش حضرت زهرا(س) در پیدایش و گسترش علوم اسلامی از جمله نظریات ایشان در حوزه‌های مختلف، نقش ایشان در فقه و فلسفه، احکام، علم کلام، علوم قرآن کریم و تمدن‌سازی اسلامی مورد تاکید قرار گرفت.

تجلیل از مقالات برتر (12:40)

با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی صورت گرفت

تقدیر از صاحبان مقالات برتر در کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی

صاحبان مقالات برتر در کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی تقدیر شدند.

به گزارش ستاد خبری کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، صاحبان مقالات برتر در کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی تقدیر شدند.

هزار و 950 چکیده و هزار و 200 مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده که پس از بررسی و ارزیابی‌های هیات داوران 400 مقاله پذیرفته شده است و در نتیجه آن 55 جلد کتاب منتشر خواهد شد.

حسن رمضانی، محمد عشایری منفرد، یوسف مجمل احمد الحاضری از یمن، محسن الویری، محمدکاظم رحمان ستایش، احمدرضا یزدانی مقدم، رئیس اعظم شاهد، سیدعیسی مسترحمی، عبدالله محمدی، مسعود امامی، خالد الولید از اندونزی، علی اکبر بابایی، علی حسین‌زاده خضرآبادی، خالد الغفوری الحسنی از لبنان، سیدحسین علوی، سیدعلی کاظم از انگلستان، زهرا فخر روحانی، پوران میرزایی از جمله صاحبان مقالات برتر این کنگره هستند که با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی از آنها تقدیر شد.

تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید در پایان برنامه (12:45)

captcha