علمای شیعه برجسته‌ترین و مهم‌ترین نقش را در شرح واژگان دینی داشته‌اند

علمای شیعه برجسته‌ترین و مهم‌ترین نقش را در شرح واژگان دینی داشته‌اند


افراد موثر در شرح و تبیین واژگان و احادیث به سه دسته لغوی‌ها و غریب‌نگاران و مفردات نگاران تقسیم می‌شوند.‌

محقق و پژوهشگر علوم ادبی گفت: علمای شیعه، برجسته‌ترین و مهم‌ترین نقش را در شرح واژگان دینی از نظر بستر‌سازی و شرح مستقیم کلمات قرآن و احادیث ایفا کرده‌اند.

به گزارش ستاد خبری کنگره بین‌المللی نقش شیعه در گسترش و پیدایش علوم اسلامی، محمد ملکی نهاوندی به بیان انواع نقش آفرینی علما در شرح واژگان دینی پرداخت و اظهار کرد: افراد موثر در شرح و تبیین واژگان و احادیث به سه دسته لغوی‌ها و غریب‌نگاران و مفردات نگاران تقسیم می‌شوند.

وی افزود: در این مقاله استنادات به معاجم و منابع لغت مورد بررسی قرار گرفته است که در مقالات دیگر چنین بررسی‌هایی مشاهده نشده است؛ همچنین مهم‌ترین لغوی‌های دارای تالیف نیز در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته‌اند و براساس بررسی‌‌ها مشخص شد که به جز سه نفر باقی لغوی‌ها از شیعیان هستند.

محقق و پژوهشگر علوم ادبی با اشاره به کتاب‌های غریب و مفردات قرآن خاطرنشان کرد: در این مقاله کتاب‌های غریب و مفردات قرآن نیز به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است و همچنین بیان شده است که مولفان این کتاب‌ها نیز از شیعیان هستند.

وی با اشاره به معیار‌‌های مهم در تشخیص نقش علمای شیعه در شرح واژگان ادامه داد:  تدوین کتاب‌های مفردات قرآن، تدوین‌‌ کتاب‌های غریب‌القرآن و غریب الحدیث، تدوین اولین معاجم زبان عربی، توجه به خصوصیات‌ کاربردی کلمات عربی و تدوین معاجم عمومی لغت عربی از مهم‌ترین معیار‌های تشخیص نقش علمای شیعه در شرح واژگان است.

ملکی نهاوندی گفت: علمای شیعه، برجسته‌ترین و مهم‌ترین نقش را در شرح واژگان دینی از نظر بستر‌سازی، منبع بودن برای شارحان، ابداع منابع جدید و شرح مستقیم کلمات قرآن و احادیث ایفا کرده‌اند و به عنوان کلیدی‌ترین نقش در تاریخ شرح کلمات قرآن و حدیث می‌درخشند.

captcha