هشدارهای شدید قرآن دربارة اختلاف

هشدارهای شدید قرآن دربارة اختلاف


انسان هرچه بیشتر در آیات قرآن دقت می کند مسأله هشدار درباه اختلاف را مهم تر می بیند، این آیه تأکید می کند که اگر ایمان دارید در صلح و صفا باشید و از گام های شیطان پیروی نکنید که شیطان دشمن آشکار شماست و یکی از این گام های مهم اختلاف است‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به آیه 208 سوره بقره گفتند: انسان هرچه بیشتر در آیات قرآن دقت می کند مسأله هشدار درباه اختلاف را مهم تر می بیند، این آیه تأکید می کند که اگر ایمان دارید در صلح و صفا باشید و از گام های شیطان پیروی نکنید که شیطان دشمن آشکار شماست و یکی از این گام های مهم اختلاف است.

ایشان افزودند: انسان نمی تواند شیطان به عنوان دشمن آشکار را نادیده بگیرد، یکی از برنامه‌های شیطان گمراه کردن گام به گام است و انسانی که در مسیر حق قرار دارد را آرام آرام به بیراهه می کشاند، دقیقا امروز نیز دشمنان ما به ویژه آمریکایی ها برنامه گام به گام دارند.

معظم له با بیان این که دشمن درصدد است که گام به گام جامعه و افراد را آلوده کند و تخم دشمنی در میان آنها بپاشد، اظهار داشتند: اگر وحدت و صفایی که به وسیله راهپیمایی 22 بهمن حاصل شد و اثر مهمی در دنیا داشت در بقیه موارد هم وجود داشته باشد چه سود فراوانی خواهیم برد.

ایشان ادامه دادند: صف بندی در مقابل یکدیگر ایجاد مشکل می کند، برخی هنوز دنبال شعارهای تبلیغاتی انتخاباتی هستند و برخی خود را از راه های نامشروع مانند فریب، ریاکاری و عوام فریبی برای انتخابات آینده آماده می کنند، باید ندای قرآن و روایات را بشنویم و راه صحیح زندگی را فراموش نکنیم.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی همچنین در ابتدای سخنان خود با اشاره به روایاتی درباره گناهان زبان گفتند: اسلام به این مسأله اهمیت بسیار داده و بیشتر گناهان کبیره با زبان انجام می شود؛ طبق مطالعاتی که علمای اخلاق کرده اند حدود 30 گناه کبیره به وسیلة زبان حاصل می شود و این عدد عجیبی است.

ایشان افزودند: برخی ابزار گناهان همیشه در دسترس نیست اما زبان به عنوان ابزار گناه همه جا در دسترس است که اگر انسان کنترل نکند بسیار خطرناک است، تهمت، غیبت، اهانت از جمله این گناهان هستند که حق الناس هم محسوب می شوند، نیش زبان در سایر اعضا نیز اثر می کند، با این همه باز هم متاسفانه در جامعه ما دروغ و تهمت و تخریب به خصوص در فضای مجازی کم نیست.

معظم له با بیان این که امروزه فضای مجازی همه را درگیر کرده است، اظهار داشتند: در این فضا هر کس هرچه دلش می خواهد می گوید و قید و بندی ندارد و بارها با وجود تکذیب کردن باز هم همان دروغ را تکرار می کنند، اگر زبان و قلم اصلاح شود کل جامعه اصلاح خواهد شد.

ایشان ادامه دادند: حفظ لسان از نظر عارفان اسلامی نخستین گام برای سیر و سلوک الی الله است، آبروی مسلمان و مؤمن بسیار احترام دارد و طبق روایات همانند خون اوست؛ حتی در روایتی آمده انسان نباید نگاه تند به برادر مسلمانش داشته باشد چه برسد که با زبان آبروی او را ببرد. خوشبختانه عالی ترین دستورات اخلاقی در اسلام است، اگر به دستورات اسلام عمل شود انسان به هر مقامی بخواهد می رسد.

برچسب ها : قرآن اختلاف
captcha