پیام حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله‎) به همایش « همگرایی علمای اسلام در برابر خطرات تکفیر »

پیام حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله‎) به همایش « همگرایی علمای اسلام در برابر خطرات تکفیر »


از جمله مسائلی که خیلی از شما علماء و شخصیت هایی که از جهات مختلف و نهادهای مختلف در این همایش اجتماع کردید باید توجه شما بیشتر روی جوان ها باشد و این جوان ها هستند که فریب این ها را می خورند و می گویند که حکومت اسلامی به معنای واقعی است. حکومت زمان پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) را ما می خواهیم.‌

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَى خَيْرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ وَ أَصْحَابِهِ الْمُنْتَجَبِينَ وَ لاحَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظيمِ

قبل از هر چیز لازم می‎دانم تشکیل این همایش را در استان خراسان جنوبی شهر بیرجند برای همگرایی علمای اسلام در مساله تکفیر تشکیل شده به همه شما عزیزان که در اینجا جمعید تبریک عرض کنم و از کسانی که بنیان‎گذار این همایش‎اند از آنها هم تشکر می‎کنم و بدانید شرکت در چنین همایشی عبادتی از عبادات مطلوب پروردگار است و ذخیره یوم‎المعاد خواهد شد. به خاطر چند نکته‎ای که در اینجا عرض می‎کنم.
نکته اول اینکه اسلام در طول تاریخ با مشکلات زیادی همراه بوده ولی می‎توان گفت مشکل تکفیر که در عصر ما دامن گسترده از همه مشکلات بیشتر بوده است برای این که دو ضرر بزرگ برای دنیای اسلام دارد. یکی این است که مسلمانان را به جان هم انداخته است. تکفیری‎ها - اسناد و مدارک آماده است و عزیزان می‎توانند مطالعه کنند و - می‎گویند غیر از کسانی که اعتقاد به وهابیت دارند بقیه مسلمانان اعم از سنی و شیعه، اینها کافرند و غیر مسلمانان هم تکلیفشان معلوم است و وقتی هم که حکم به کفر کردند. اباحة الدم است و خون و مال و عرضشان مباح است و همه چیز به دنبال این.
بنابراین، این خطر بزرگی است که مسلمانان را به جان هم می‎اندازد و الان می‎بینید که داعش و امثال داعش چه بلایی بر سر عراق و سوریه آورده است؟! اینها دست پروردگان تکفیری‎ها هستند و چه جنایاتی انجام می‎دهند. این یک خطر بود.
یک خطر دیگر این که نام اسلام را اینها در دنیا زشت می‎کنند و مردم دنیا نمی‏دانند که حساب اینها از من و شما جداست و خیال می‎کنند که اینها بخشی از اسلام هستند و الان این محدودیت‎هایی که برای مسلمانان در آمریکا و اروپا به وجود آمده است نتیجه این است که می‎گویند این مسلمانان را بالأخره باید از آنها ترسید و خطرناک هستند و آبروی اسلام را در دنیا می‎برند. البته ما و شما باید دست به دست هم بدهیم و بگوییم اینها از ما نیستند و اسلام دین محبت است و دین برادری است دین هم‎زیستی مسالمت‎آمیز است. قرآن کریم در سوره ممتحنه می‎فرماید اگر کسی سر دشمنی با شما نداشتند با آنها خوبی کنید و آنهایی که از طریق دشمنی وارد می‎شوند بنابراین ما باید حساب‎مان را از آنها جدا کنیم.
نکته دیگر اینکه باید سرچشمه تکفیر را پیدا کنیم که کجاست؟ آیا آیین وهابیت و تعلیمات محمد بن عبدالوهاب نیست؟ آیا از بعضی از کشورهای عربی سرچشمه نگرفته است؟ سرچشمه را پیدا کنیم با اسناد و مدارک.
ما کتابی نوشته ایم با عنوان «زادگاه تروریسم» که بیش از 80 سند در آن است و نشان می‎دهد از کجا سرچشمه گرفته است! و ان‎شاءالله این کتاب را خدمت شما عزیزان می‎دهیم. وقتی سرچشمه را پیدا کنیم آن وقت جلوگیری از آن، آسان است.
نکته دیگر این است که الان به وسیله پیکارهای نظامی دارند آنها را روز به روز محدودتر می‎کنند و موصل را ان‎شاءالله در آینده نزدیک خواهند گرفت و سوریه هم امن و امان می‎شود ولی بالاخره کار نظامی به تنهایی کافی نیست و کار فرهنگی لازم است و باید ریشه‎اش را سوزاند تا جوانان دوباره جذب داعش نشوند و سر از جای دیگر در بیاورند و این کار شما علماست که روشن کنید اسلام دین محبت و برادری و اخوّت است و دین جنگ و خونریزی و برادرکشی و تکفیر نیست و تمام کسانی که به سوی قبله نماز می‎خوانند، قبله و پیغمبر و قرآن ما یکی است و دلیلی ندارد اختلافی باشد. بنابراین علاوه بر مبارزات نظامی و گفتگوهای سیاسی باید کار فرهنگی هم باشد که نتیجه بدهد و این بلای بزرگی که به دامان اسلام است برطرف بشود.
نکته دیگر حدیث معروف پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است و همه می‎دانیم: مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم؛ کسی که صبح کند و به فکر حل مشکلات مسلمانان نباشد، مسلمان نیست.
من نباید فقط به فکر حل مشکلات خودم باشم. باید ببینم سوریه و عراق و یمن و دیگر جاهای دنیا چه خبر است؟ باید اهتمام به امور مسلمین داشته باشیم. بنابراین نباید خودمان را در این مساله مهمی که اسلام با آن روبرو هست کنار بکشیم.
نکته دیگر این که از جمله مسائلی که خیلی از شما علماء و شخصیت‎هایی که از جهات مختلف و نهادهای مختلف در این همایش اجتماع کردید باید توجه شما بیشتر روی جوان‎ها باشد و این جوان‎ها هستند که فریب این‎ها را می‎خورند و می‎گویند که حکومت اسلامی به معنای واقعی است. حکومت زمان پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) را ما می‎خواهیم.
پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) افراد را مثل گوسفند سر می‎برید؟! روی افراد نفت می‎ریخت و آتش می‎زد؟! به بچه کوچک بمب می‎بست و می‎فرستاد در مسجد تا مردم بیگناه را بکشند؟!
مبادا جوانان فریب بخورند! و من دعا می‎کنم که این همایش شما موفق باشد و بتوانیم روشنگری کنیم و منطقه خودتان را ان‎شاءالله پاک‎سازی کنید و با زبان خوب و مودبانه، افراد فریب خورده را ان‎شاءالله نجات بدهیم!
باز هم از شما عزیزان و همه دست‎اندرکاران تشکر می‎کنم.
وَاَلسَّلامُ عَلَیكُمْ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَكاتُه

captcha