مراقب فرهنگ مادی جاسازی شده غرب در علوم باشیم

مراقب فرهنگ مادی جاسازی شده غرب در علوم باشیم


باید مراقب باشیم تا غربی ها فرهنگ مادی خود را در علوم مختلف از جمله علوم انسانی جاسازی و به کشورهای مختلف صادر نکنند. و ارتقای کیفی دانشگاه از نظر علمی و فرهنگی در گرو اصلاح برنامه ها، کتب درسی و اساتید است‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی عصر سه شنبه در دیدار آقای فرهاد دانشجو رییس دانشگاه آزاد اسلامی، ابرازداشتند: از اینکه مشکل دانشگاه آزاد حل شد من خوشوقت و خوشحال هستم چراکه دانشگاه آزاد اسلامی هر کس که می خواهد مدیر و گرداننده آن باشد، سرمایه ای برای کشور است و از اینکه مشکل آن حل شد ما خوشحالیم و دیگران هم باید خوشحال باشند.

ایشان خطاب به رییس دانشگاه آزاد اسلامی فرمودند: اینکه موفقیت خود را در نفی سابقین ندانستید و زحمات دیگران را ارج نهادید، این هم باعث خوشحالی است.

معظم له در ادامه خاطرنشان کردند: بعضی از شهرها هست که می گویند شهر ما دست نخورده بود اما وقتی دانشگاه آزاد آمد مشکل فرهنگی پیدا کرد و برخی شاید این مطلب را اضافه کنند که ای کاش دانشگاه آزاد به منطقه ما نمی آمد. و این واقعاً در شأن این دانشگاه بزرگ که نام اسلامی هم دارد نیست.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی خطاب به رییس جدید دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کردند: شما این مساله را ان شاءالله مورد توجه دقیق قرار دهید که اگر دانشگاه آزاد در جایی راه اندازی می شود مردم خوشحال شوند و البته تحقق این امر زمانبر است و باید با تدبیر عمل کرد که تنش ایجاد نشود و از سویی دیگر نگرانی های فرهنگی رفع شود.

ایشان با اشاره به شهریه هایی که از دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی گرفته می شود، ابرازداشتند: باید مساله شهریه حل شود، تا کسی که دارای استعداد خوب و لایق درس خواندن است به دلیل نداشتن پول از این امکان محروم نشود. این عیب بزرگی است که افراد مستعد به دلیل عدم تمکن مالی والدین از تحصیل محروم شوند.

معظم له با بیان اینکه سرمایه اصلی کشور استعدادها هستند و این استعدادها از نفت و انرژی و همه چیز مهم تر هستند، تصریح کردند: نگاه به دانشگاه آزاد نباید تجاری باشد، بلکه باید این نگاه وجود داشته باشد که مشکلات کشور حل شود و من تصور می کنم باید بیش از کمیت به کیفیت توجه کرد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی بیان داشتند: من به مسئولین سابق نیز مکرر این مساله را گفته ام که فعلا توسعه کمی را متوقف کنید و بیشتر به کیفیت بپردازید، شما نیز باید به این مساله توجه فرمایید و سعی نمایید کیفیت هم از نظر درسی و تحصیلی و هم از نظر فرهنگی خوب باشد.

ایشان تاکید کردند: در دانشگاه آزاد اسلامی باید این نگاه حاکم باشد که سرمایه ای متعلق به کشور جمهوری اسلامی است و باید به نحو احسن حفظ شود.

معظم له در ادامه سخنان خود اصلاح دانشگاه ها را مستلزم اصلاح برنامه ها، کتب درسی و اساتید دانسته و خاطرنشان کردند: ارتقای کیفی از نظر علمی و فرهنگی در گرو این مهم است که اولا هم برنامه ها صحیح باشد، هم کتاب های درسی و هم اساتید و شما باید روی هر سه مورد کار کنید.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی بیان داشتند: من بارها به مسؤولان دانشگاه ها عرض کرده­ ام که گاهی یک صفحه در یک کتاب درسی کافی است که عقاید هزاران نفر را تخریب کند از این رو باید مراقبت های لازم در این راستا نیز صورت گیرد.

ایشان فرمودند: باید مراقب باشیم غربی ها فرهنگ مادی خود را در علوم مختلف از جمله علوم انسانی جاسازی و به کشورهای مختلف صادر می کنند، ما باید فیلتر داشته باشیم و و مراقبت لازم را صورت دهیم. البته علم وطن ندارد، ولی جاسازی فرهنگ های نادرست در علوم چیز دیگری است.

معظم له در پایان بیان داشتند: امیدواریم در دیدار دیگری که با شما داشته باشیم خوشحال شویم که بسیاری از کارهایی که در نظر داشته اید و ما هم تاکید کرده ایم انجام شده باشد و بدانید سرنوشت آینده این کشور بخش مهم آن هم از نظر علمی و هم از نظر دینی و هم از نظر سیاسی با دانشگاه ها در ارتباط است و البته بخش دیگری با حوزه های علمیه در ارتباط است.

برچسب ها :
captcha