صدا و سیما و جراید باید دانشگاه و کلاس درس باشند

صدا و سیما و جراید باید دانشگاه و کلاس درس باشند


زبان ها و قلم ها خشن شده و حالت پرخاشگری در افراد پیدا شده است و متأسفانه در سطح جرائد و گاهی در صدا و سیما تعبیرات نا مناسب و برخوردهای غیر اخلاقی به کار برده می شود‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدّ ظلّه العالی در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم به شرح و تفسیر حدیثی از امام صادق علیه السلام پرداخته و فرمودند: امام صادق علیه السلام در این حدیث شیعیان آل پیامبر را به شش صفت در مورد خوش رفتاری با مردم فراخوانده و فرموده است که هرکس این شش صفت را نداشته باشند از پیروان ما نیست.

ایشان در ادامه به تبیین صفات مورد اشاره پرداخته و فرمودند: یکی از این صفات این است که شیعیان ما باید بر خشم و غضب خود کنترل داشته باشند. خشم و غضب یکی از غرایز انسان است که در جایش حافظ انسان نیز می باشد. در مواردی که مقابل دشمن در جبهه ها و جنگ ها قرار می گیرد غضب و خشم باعث می شود که با تمام نیرو در مقابل دشمن قرار گیرد. این بسیج نیروها توسط خشم و غضب در مقابل دشمن، حافظ وجود انسان است. ولی اگر بیجا استفاده شود و مورد سوء استفاده قرار گیرد باعث می شود که یک لحظه غضب و خشم، باعث یک عمر نگرانی و پشیمانی شود. بسیاری از جرایم و جرم های امروز، طلاق ها، قتل ها به سبب عدم کنترل خشم و غضب است.

معظم له در ادامه به صفات بعدی اشاره کرده و فرمودند: حق دوستی دوستانت را بجا آور و با کسانی که با تو خوش خلقی می کنند، خوش خلقی کن؛ و حق و حقوق همسایه ها را ادا کن.

ایشان در ادامه اسلام را مجموعه از عواطف، عقاید و برنامه های عملی دانسته و افزودند: باید عواطف، عقاید و برنامه های عملی را پرورش داد، منتها دنیای مادی اینها را از بین می برد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: مسائل عاطفی، انسانی و اخلاقی در اسلام تأکید شده که متأسفانه در میان ما کم رنگ شده است.

ایشان افزودند: زبان ها و قلم ها خشن شده و حالت پرخاشگری در افراد پیدا شده است و متأسفانه در سطح جرائد و گاهی در صدا و سیما تعبیرات نا مناسب و برخوردهای غیر اخلاقی به کار برده می شود.

ایشان افزودند: جرائد باید کلاس درس باشد؛ صدا وسیما باید دانشگاه باشد. وقتی دو هنرپیشه و یا دو بازیگر در صدا و سیما به هم ناسزا می گویند، کودکان و جوانانی که می بینند یاد می گیرند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه فرمودند: صدا و سیما باید مراقب باشد و حرف های زشت و رکیک و بد که سبب بدآموزی به جامعه می شود را پیرایش بدهد.

ایشان همچنین خطاب به طلاب فرمودند: برادران اهل علم باید اسوه، قدوه و سرمشق باشند؛ عصبانی نشوند و مسلط بر اعصابشان باشند. ممکن افرادی بخواهند با حرف های بد آنها را تحریک کنند؛ مراقب باشند و باید با حسن اخلاق با آنها برخورد کنند که چیزی بهتر از حسن خلق برای جذب قلوب نیست.

معظم له همچنین افزودند: نهی از منکر نیز باید عاقلانه و مؤدبانه و دلسوزانه باشد تا تأثیر خودش را بگذارد.

captcha