مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی باید ضمانت اجرا داشته باشد/ نگران مسائل فرهنگی و فضای مجازی هستیم

مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی باید ضمانت اجرا داشته باشد/ نگران مسائل فرهنگی و فضای مجازی هستیم


مطالب سراسر دروغی در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی پخش می شود که افکار عمومی را دچار مشکل می کند متاسفانه دست هایی در کار است که نمی خواهند فضای مجازی سالم باشد و تاکنون هم نگذاشته اند؛ دولت علاقه مند است اما برای این عرصه دل نمی سوازند‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی صبح امروز در دیدار دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان این که این شورا در بین مردم چندان شناخته شده نیست، گفتند: باید فعالیت ها و کارکردهای این شورا برای عموم مردم تبیین شود.

ایشان با بیان این که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمانت اجرای روشنی ندارد، تصریح کردند: این مساله یک نقص است که باید بررسی شود که چرا اجرای این مصوبات خوب در عرصه های علمی و فرهنگی مشکل دارد؛ شما باید این مساله را بررسی کنید.

معظم له افزودند: ما در حال حاضر هم مشکلات علمی داریم و هم مشکلات فرهنگی؛ لذا نیاز مبرمی به این شورا داریم، در عرصه فضای مجازی نیز مشکلات عدیده ای وجود دارد، عده ای می خواهند این فضا یله و رها باشد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی رصد فضای مجازی را امری مهم دانستند و گفتند: مطالب سراسر دروغی در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی پخش می شود که افکار عمومی را دچار مشکل می کند.

ایشان بر لزوم ساماندهی فضای مجازی و پیگیری جدی دستگاه های ذیربط در این خصوص تاکید کردند و گفتند: متاسفانه دست هایی در کار است که نمی خواهند فضای مجازی سالم باشد و تاکنون هم نگذاشته اند؛ دولت علاقه مند است اما برای این عرصه دل نمی سوازند.

معظم له با بیان این که پهنای باند باید در اختیار شبکه ها و فضاهای سالم قرار گیرد، گفتند: هرچه دیگران کوتاه بیایند شما و ما نباید کوتاه بیاییم، باید تا جایی که می توانیم به رسالت خود در سالم سای این فضا عمل کنیم.

معظم له یادآور شدند: اگر فضای مجازی اصلاح نشود گرفتار آسیب ها و مشکلات بی شماری خواهیم شد.

ایشان در ادامه با تاکید بر لزوم نظارت بر برنامه ها، کتاب ها و اساتید محترم دانشگاه ها، تصریح کردند: سؤالی که مطرح است این است که تا چه اندازه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر این سه حوزه مهم نظارت دارد؟

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: شورای عالی انقلاب فرهنگی اختیارات وسیع و مهمی دارد، اما این که چطور از این اختیارات بهره می گیرد و چطور نتیجه می دهد بحث دیگری است.

ایشان افزودند: در برخی کتاب های دانشگاهی مطالب خلاف اصول و فروع اسلام وجود دارد و متاسفانه این کتاب ها در دانشگاه های ما تدریس می شود؛ در این خصوص باید حساسیت و نظارت لازم وجود داشته باشد.

معظم له تاکید کردند: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بخش ویژه ای را داشته باشد تا نظارت لازم را بر کتب دانشگاهی و آموزش و پرورش داشته باشد.

ایشان یادآور شدند: برخی کتاب ها ریشه مذهب، اسلام و انقلاب و قانون اساسی را می زند، در این خصوص باید فکری کرد؛ در حوزه نیز کتب های بسیاری چاپ می شود، در این خصوص نیز باید حساسیت های لازم را داشت.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه از بروز برخی ناهنجاری ها در برخی از برنامه های تئاتر نیز انتقاد کردند و گفتند: اخیرا در برخی تئاترها منظره های زشت و ناپسندی دیده شده است، باید بر این عرصه ها نظارت شود.

معظم له مجددا بر ضمانت اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کردند و گفتند: مصوبات شورای عالی انقلاب نیازمند ضمانت اجرای قوی است تا این حجم از برنامه ریزی و سیاست گذاری بدون ثمر نماند.

ایشان در بخش پایانی سخنان خود نسبت به اجرای مرموزانه سند 2030 هشدار دادند و گفتند: متاسفانه این سند به صورت مرموز در برخی جاها اجرا می شود. برخی افراد نفوذی هستند که کار خودشان را می کنند، باید مراقب اینها بود.

captcha