نامه حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى (مدّظلّه العالى) به دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامى

نامه حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى (مدّظلّه العالى) به دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامى


به فکر چاره و راه حلّى باشید و هیئتى از سوى سازمان تعیین شود که بر امور فرهنگى و دینى حرمین شریفین نظارت نمایند و به این وضع اسفبار خاتمه دهند.‌

حضور محترم جناب دکتر اکمل الدین احسان اوغلو

دبیر کل محترم سازمان کنفرانس اسلامى

سلام علیکم;

همانگونه که اطلاع دارید مراسم «حج» و «عمره» باشکوه ترین تجمّع نمایندگان جهان اسلام از اقوام و مذاهب مختلف در زمان و مکان واحد است و شایسته است که از این تجمع در جهت تحکیم انسجام و وحدت بیشتر بین مسلمانان بهره بردارى شود.

ولى متأسفانه در سال هاى اخیر شاهد اوج گیرى رفتار تفرقه افکنانه جمعى از وهابیون افراطى در زمان برگزارى این مراسم عظیم و همچنین مراسم عمره هستیم، به نحوى که آنان با سوء استفاده از موقعیّت خود به نشر و ترویج عقائد تکفیرى و خشونت آمیز از طریق توزیع گسترده صدها هزار جلد کتاب و نشریه توهین آمیز و مملو از کذب و افترا علیه مذاهب اسلامى به ویژه «مذهب تشیع» مى پردازند و از تریبون هاى مساجد و حرمین شریفین و قبرستان بقیع براى تکفیر سایر مسلمانان استفاده مى کنند. این بدعتى خطرناک و بى سابقه است و پیامدهاى ناگوارى در پى خواهد داشت.

اخیراً کار را به جایى رساندند که نسبت به هموطنان شیعه خود نیز اعمالى انجام دادند که نه با قوانین اسلامى سازگار است نه با موازین بین المللى. جمعى به نام هیئت آمرین به معروف، زنان زوار شیعه عربستان را در مدینه مورد هتک قرار داده و با مردان آنها درگیر شده و عدّه اى را با چاقو مجروح کرده و عدّه اى را بازداشت نمودند.

این در حالى است که همه زوّار «ضیوف الرحمان» و مهمانان خانه خداوند بوده و قرآن کریم صریحاً همه آنان را در این اماکن مقدسه یکسان مى شمارد و مى فرماید: (سَوَاءً الْعَاکِفُ فِیهِ وَالْبَادِ).

اینجانب شخصاً بارها از مفتى بزرگ عربستان دعوت به بحث علمى و منطقى و مناظره دینى در خصوص مسائل اختلافى مذاهب کرده ام، ولى آنان به جاى اجابت این دعوت ترجیح مى دهند که جمعى از مأموران متعصّب و خشن خود با حجاج در مراسم حج و با معتمرین در مراسم عمره روبرو شوند و عقائد نادرست خود را در بین آنان توأم با هتک و توهین ترویج دهند، و شگفت آور اینکه اجازه هیچ گونه پاسخ گویى یا توزیع کتب دفاعیه را به دیگران نمى دهند، گویى حرمین شریفین را مِلک شخصى خود مى دانند نه به شهروندان خود رحم مى کنند نه به اتباع سایر کشورها.

شما به خوبى مى دانید که از نظر مقررات بین المللى وقتى که دولتى به اتباع سایر کشورها ویزاى ورود اعطا مى کند، باید آداب مهماندارى را رعایت کند نه آن که اسباب اهانت و بى حرمتى به آنان را فراهم سازد. ما این مسائل را بارها به علما و مسئولان ذیربط سعودى تذکر داده ایم ولى تاکنون کمتر نتیجه گرفته ایم. همچنین مقررات بین المللى به حکومت ها دستور مى دهد که از جان و مال و عرض شهروندان خود حمایت کنید.

به یقین سازمان کنفرانس اسلامى با توجه به شرح وظایف خود در برابر این اقدامات تفرقه افکنانه ساکت نخواهد ماند و از اقدامات تحریک آمیز برضدّ وحدت اسلامى جلوگیرى خواهد کرد، آن هم در زمانى که جهان اسلام با دشمن خطرناکى چون رژیم صهیونیستى مواجه است و برادران و خواهران مظلوم فلسطینى ما به فجیع ترین وجهى به شهادت مى رسند.

ما از سازمان کنفرانس اسلامى و شخص شما انتظار داریم چنانچه دولتمردان سعودى نمى خواهند، یا نمى توانند، جلوى رفتار وهابیون افراطى را که گروهى اندک و بر ضدّ همه مسلمین جهان هستند بگیرند، به فکر چاره و راه حلّى باشید و هیئتى از سوى سازمان تعیین شود که بر امور فرهنگى و دینى حرمین شریفین نظارت نمایند و به این وضع اسفبار خاتمه دهند.

والسلام علیکم و رحمة الله

 

برچسب ها :
captcha