کشور به «انقلاب اقتصادی» نیاز دارد

کشور به «انقلاب اقتصادی» نیاز دارد


با این مدل از اقتصاد که اکنون در حال اجراست هرچه جلو برویم، مشکلات حل نخواهد شد، ما به انقلاب اقتصادی نیاز داریم، ما انقلاب سیاسی کرده ایم، انقلاب فرهنگی نیز تا اندازه ای صورت گرفته، اما انقلاب اقتصادی نشده است‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی امروز در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با اشاره به حدیث پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(صیل ) «ما عالَ مَنِ اقتَصَدَ؛ کسی که میانه رو باشد فقیر نمی شود» تاکید کردند: انسان مؤمن باید در درآمدها و هزینه ها تعادل برقرار کند.

معظم له تصریح کردند: این مساله همان اقتصاد مقاومتی است که رهبر بزرگوار انقلاب مکرر اشاره کرده اند و متاسفانه گوش شنوایی هم نیست، در ظاهر می پذیرند اما در عمل مورد توجه قرار نمی گیرد.

ایشان در پاسخ به این سؤال که چرا اقتصاد ما این همه پیچیده و دچار مشکل شده است، ابراز داشتند: به دلیل گستردگی بیش از حد دولت، اکثر بودجه خرج هزینه های جاری و حقوق می شود و لذا سهم چندانی برای تولید نمی ماند.

معظم له افزودند: کشوری که اقتصادش این گونه باشد طبیعتا گرفتار مشکل می شود، وقتی اکثر بودجه خرج حقوق کارمندان شود عملا چیزی برای تولید نمی ماند؛ گاهی اوقات خبر از حقوق هایی می رسد که انسان وحشت می کند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی بیان کردند: اگر بخواهند حقوق بگیران را کم کنند باز هم مشکل دیگری ایجاد می شود زیرا اگر بازنشسته هم شوند حقوقشان بر دوش دولت است؛ تنها راه این است که به تولید توجه کنیم و افراد اضافی را در این بخش ها بکار گیریم.

معظم له اضافه کردند: تولید تا زمانی که در اختیار بخش خصوصی نباشد به جایی نمی رسد، در بخش های دولتی غالباً هزینه بیشتر از درآمدها است و بازدهی ها نیز کمتر می شود.

ایشان با انتقاد از کم توجهی به خصوصی سازی واقعی در کشور، گفتند: متاسفانه خصوصی سازی و اصل 44 قانون اساسی به شعار تبدیل شده است؛ یک عده از دولتی های محترم شرکتی برای خود درست می کنند که به آنها خصولتی می گویند و باز هم متاسفانه اقتصاد دست بخش خصوصی داده نمی شود.

معظم له با تاکید بر این که کشور به انقلاب اقتصادی نیاز دارد، گفتند: با این مدل از اقتصاد که اکنون در حال اجراست هرچه جلو برویم، مشکلات حل نخواهد شد، ما به انقلاب اقتصادی نیاز داریم، ما انقلاب سیاسی کرده ایم، انقلاب فرهنگی نیز تا اندازه ای صورت گرفته، اما انقلاب اقتصادی نشده است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تاکید بر این که مشکلات اقتصادی باید به صورت ریشه ای حل شود، اظهار داشتند: تسهیلات بانکی باید به بخش های تولیدی اختصاص داده شود، در برنامه ریزی ها نیز باید توجه به این سمت باشد.

captcha