پیام معظم له به همایش ملى قرآن و روابط بین‏الملل

پیام معظم له به همایش ملى قرآن و روابط بین‏الملل


بسیار جاى مسرّت است که براى نخستین بار این همایش باشکوه پیرامون قرآن و روابط بین‏الملل تشکیل مى‏شود و لازم مى‏دانم به همه شما عزیزان و دست‏اندرکاران محترم صمیمانه تبریک بگویم.‌

حقیقت این است که قرآن مجید جهان انسانیت را به صورت یک کشور مى‏بیند و همه را به عنوان شهروندان آن مى‏داند. خطاب یَا أَیُّهَا النَّاسُ؛ اى مردم؛ یَا بَنِى آدَمَ؛ اى فرزندان آدم؛ یَا عِبَادِىَ؛ اى بندگان من و تعبیر وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِینَ (سوره انبیاء، آیه 107) و همچنین تعبیر به لِاُنذِرَکُمْ بِهِ وَمَنْ بَلَغَ (سوره انعام، آیه 19) همه گواه بر این معناست.

 بنابراین دیدگاه نهایى قرآن گردآمدن همه انسانها در یک کشور بزرگ به پهنه تمام روى زمین است ولى مادام که به آن دیدگاه نهایى نرسیده‏ایم و مرزهاى جغرافیایى و سیاسى ما را از هم جدا مى‏سازد باید روح وحدت در میان تمام کشورهاى جهان حکمفرما باشد و بهترین روابط مبنى بر صلح و عدالت در میان آنها برقرار گردد.

 اینکه بعضى تصور مى‏کنند اسلام مردم دنیا را به دو گروه جدا از یکدیگر تقسیم کرده: مسلمان و غیر مسلمان و ارتباط نزدیک را تنها در میان مسلمانان قائل است اشتباه محض است.

 اسلام غیر مسلمانان را به چهار گروه تقسیم مى‏کند:

 1. اهل ذمّه یعنى آنها که در کشورهاى اسلامى زندگى مى‏کنند و پیمان دوستى و همکارى و همفکرى با مسلمین آن کشور دارند که در سایه حکومت اسلام از تمام حقوق شهروندى برخوردارند و جان و مال و حیثیت آنها کاملاً محفوظ است و قرآن و روایات اسلامى گواه آن است.

 2. معاهدین یعنى غیر مسلمانانى که در خارج از کشورهاى اسلامى زندگى مى‏کنند و با مسلمانان پیمان دوستى دارند و به نشانه آن سفیر مبادله کرده و روابط خوب بر اساس احترام متقابل دارند و مادام که به این رابطه احترام بگذارند باید به آن احترام گذارد همان‏گونه که قرآن مى‏گوید: إِلَّا الَّذِینَ عَاهَدْتُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ فَمَا اسْتَقَامُوا لَکُمْ فَاسْتَقِیمُوا لَهُمْ (سوره توبه، آیه 7) و نیز مى‏فرماید: فَأَتِمُّوا إِلَیْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلَى مُدَّتِهِمْ (سوره توبه، آیه 4)

 3. آنها که رابطه سیاسى و تعهد خاصى با ما ندارند، در عین حال هیچ‏گونه عمل خصمانه نسبت به مسلمین انجام نمى‏دهند. قرآن مى‏گوید به آنها نیکى کنید و عدالت را درباره آنان رعایت نمایید: لَّا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فِى الدِّینِ وَلَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِّنْ دِیَارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ؛ خدا شما را از نیکى کردن و رعایت عدالت نسبت به کسانى که در امر دین با شما پیکار نکردند و از خانه و دیارتان بیرون نراندند نهى نمى‏کند؛ چرا که خداوند عدالت‏پیشگان را دوست دارد. (سوره ممتحنه، آیه 8).

 4. محاربین آنها که روابط خصمانه‏اى با مسلمین دارند، زمین آنها را اشغال کرده و مسلمانان بیگناه     را به خاک و خون مى‏کشند و در حال جنگ هستند. اسلام درباره آنها مى‏گوید: باید در برابر آنها شجاعانه بایستید: إِنَّمَا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ قَاتَلُوکُمْ فِى الدِّینِ وَأَخْرَجُوکُمْ مِّنْ دِیَارِکُمْ وَظَاهَرُوا عَلَى إِخْرَاجِکُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ وَمَنْ یَتَوَلَّهُمْ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ؛ خداوند شما را تنها از دوستى و رابطه با کسانى نهى مى‏کند که در امر دین با شما پیکار کردند و شما را از خانه هایتان بیرون راندند و (کسانى که) به بیرون راندن شما کمک کردند و هر کس با آنان رابطه دوستى داشته باشد ستمکار است. (سوره ممتحنه، آیه 9).

 حتى درباره محاربین مى‏گوید اگر آنها واقعاً در کار خود تجدید نظر کردند و دست از محاربه برداشتند و دست دوستى به سوى شما دراز کردند مزاحم آنها نشوید و از پیشنهاد صلح و آشتى استقبال کنید فَإِنْ اعْتَزَلُوکُمْ فَلَمْ یُقَاتِلُوکُمْ وَأَلْقَوْا إِلَیْکُمْ السَّلَمَ فَمَا جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ عَلَیْهِمْ سَبِیلاً ...؛ پس اگر از شما کناره‏گیرى کرده و با شما پیکار ننمودند، (بلکه) پیشنهاد صلح کردند، خداوند براى شما راهى براى تعرض بر آنان قرار نداده است. (سوره نساء، آیه 90)

 به این ترتیب اسلام خطوط روشنى در روابط بین‏الملل با همه مرد جهان ترسیم کرده و مسلمانان را به حفظ آن دعوت نموده است.

 امیدوارم این همایش بزرگ فصل تازه‏اى در روابط مردم جهان و آگاهى نسبت به تعلیمات قرآن بگشاید و به سوء ظن‏ها و ناآگاهى‏هایى که در گوشه و کنار راجع به مسلمانان و قرآن مجید است پایان دهد.

 بار دیگر مراتب تشکر صمیمانه خود را از تشکیل این همایش سودمند و پربار ابراز مى‏دارم.

 والسلام علیکم ورحمة اللَّه وبرکاته

1388/02/06

برچسب ها :
captcha