پاسخ آیت الله العظمی مکارم شیرازی به استفتای جمعی از دانشجویان پیرامون مصافحه با مرد نامحرم

پاسخ آیت الله العظمی مکارم شیرازی به استفتای جمعی از دانشجویان پیرامون مصافحه با مرد نامحرم


شما عزیزان باید توجّه داشته باشید که غربیها اصرار دارند فرهنگ خود را به ما تحمیل کنند، و استقلال فکرى و فرهنگى را از ما بگیرند، و محیط ما را آلوده سازند. و این کار هرگز در شأن ملّت سربلندى همچون ملّت اسلام نیست.‌

بسمه تعالى

محضر مبارک حضرت آیة اللّه العظمى مکارم شیرازى دامت برکاته

سلام علیکم

با احترام ضمن عرض تبریک به مناسبت تشرّف به شهر اللّه المبارک، با توجّه به این که اخیراً در یکى از اجتماعات عمومى در حضور دختران و پسران، یک زن مسلمان با مردان نامحرم مصافحه نموده، خواهشمند است جهت روشن شدن اذهان عمومى نظر مبارک را در مورد سؤالات زیر مرقوم فرمایید:

1- زن مسلمانى که به فروعات اسلام معتقد است، ولى در محیطى رشد کرده که اگر مرد نامحرم هنگام صحبت کردن و ملاقات با وى مصافحه نکند آن را موجب وهن خود مى داند، در این صورت آیا مصافحه جایز است یا نه؟

2- مصافحه با زنان مسلمانى که به حجاب اعتقاد ندارند، چه حکمى دارد؟

3- اقدام به این عمل در ملأعام چه حکمى دارد؟

جمعى از دانشجویان

بسمه تعالى

با اهداء سلام و تحیّت;

پاسخ تمام سؤالات شما به شرح ذیل است:

حرمت دست دادن و مصافحه با زنان نامحرم از مسلّمات فقه شیعه است. حتّى در میان مذاهب چهارگانه اهل سنّت، تنها «ابوحنیفه» - آن هم در مورد زنان پیر - اجازه مصافحه داده، و بقیه حرام مى دانند. و در این زمینه روایات زیادى در منابع شیعه و «اهل سنّت» آمده، که صراحت در تحریم دارد، از جمله پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله)مى فرماید: «هر کس با زن نامحرمى مصافحه کند به غضب خداوند گرفتار خواهد شد.» و خود آن حضرت نیز به هنگام بیعت با زنان به آنها دست نداد. و فرقى میان مسلمان و غیر مسلمان، و معتقد به حجاب و غیر معتقد، و در ملأعام و غیر آن، نیست. هر چند در مورد زنان مسلمان و در ملأ عام حرمت آن شدیدتر است.

شما عزیزان باید توجّه داشته باشید که غربیها اصرار دارند فرهنگ خود را به ما تحمیل کنند، و استقلال فکرى و فرهنگى را از ما بگیرند، و محیط ما را آلوده سازند. و این کار هرگز در شأن ملّت سربلندى همچون ملّت اسلام نیست. همیشه موفّق باشید.

1382/08/18

قم - ناصر مکارم شیرازى

برچسب ها :
captcha