بیانات آیت الله العظمی مکارم شیرازی در درس تفسیر قرآن

بیانات آیت الله العظمی مکارم شیرازی در درس تفسیر قرآن


آیت الله العظمی مکارم شیرازی از مراجع تقلید قم، امروز در مراسم سخنرانی ماه مبارک رمضان در مدرسه امیر المؤمنین ـ ع ـ ، تحقق وعده حکومت جهانی خداوند را در گرو عمل صالح و ایمان افراد عنوان کردند.‌

آیت الله العظمی مکارم شیرازی، چهارشنبه در سخنرانی خود که گروه زیادی از طلاب علوم دینی و اقشار مختلف مردم حضور داشتند با اشاره به آیات قرآن عاقبت تمام انسان‌ها را فنا و سقوط دانستند مگر کسانی‌که عمل صالح انجام دهند و گفتند: تمام انسان‌ها دچار سقوط می‌شوند مگر کسانی‌که دارای دو رکن باشند؛ ایمان و عمل صالح.

ایشان با بیان وعده حکومت جهانی از سوی خداوند فرمودند: خدا وعده حکومت جهانی را به آن گروهی داده است که دارای ایمان و عمل صالح هستند. نجات از خسران‌ها و عاقبت به خیر شدن مشروط به ایمان و عمل صالح است.

معظم له افزودند: پیامبر اکرم ـ ص ـ ، بهترین آفریدگان خدا را شیعیان امیر مومنان حضرت علی ـ ع ـ معرفی می‌کنند و این صفت وظیفه سنگینی را بر عهده شیعیان قرار می‌دهد. شیعیان باید مصداق ایمان آورندگان باشند و عملشان صالح باشد.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروزه کسانی هستند که هنوز معنی اسلام را نفهمیده‌اند یاد آور شدند: مگر می‌شود در یک کشور اسلامی شخصی دویست میلیارد تومان اختلاس کند و رشوه‌ای هم در حدود هجده میلیارد تومان دهد؟ در صدر اسلام هنگامی که مقداری از پول مسلمانان در منزل کسی بود، وی شب خوابش نمی‌برد تا آن را صاحبش می‌رساند. اگر باور و ایمان باشد این حوادث به وجود نمی‌آید. این عمل در نتیجه ضعف ایمان است.

ایشان یکی از اهداف نبوت پیامبر گرامی اسلام ـ ص ـ و نزول قرآن را خروج انسان‌ها از تاریکی به روشنایی که همان عمل صالح است عنوان کردند و اظهار داشتند: در سایه عمل صالح است که زندگی انسان‌ها با برکت و حکومت‌ها نورانی‌ می‌شود. بسیاری از مسایل مهم در زندگی بشر و سرنوشت او بر محور عمل صالح است.

معظم له، ایمان را یک باور درونی نسبت به خدا و معادو نبوت معرفی کردند و توضیح دادند: گفتن شهادتین تنها کافی نیست، ایمان جایش در اعماق دل است. وقتی بذر ایمان درون یک نفر کاشته شد باید تمام وجودش رنگ و بوی شاخه‌های ایمان گیرد.

ایشان اضافه کردند: برخی افراد از یک مأمور دولت می‌ترسند و خلاف نمی‌کنن.د وقتی هم مأمور باشد عمل خود را انجام می‌دهند و حتی به اندازه‌ آن مأمور هم برای نظارت و شاهد بودن خدا هم ارزش قائل نیستند.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی عمل صالح را دارای ویژگی نیت پاک ارزیابی کردند و خاطر نشان ساختند: عمل صالح تنها زیارت، دعا، نماز و روزه نیست؛ بلکه هر کس که کار مفیدی انجام دهد و نیتش برای خدا باشد، عملی صالح انجام داده است هر چند کوچک باشد.

ایشان انجام دادن کارهای خیر همچون اکتشافات، اختراعات و خدمت رسانی به مردم را در صورتی که دارای نیت پاک و خدمت به مردم و رفع مشکلات جامعه باشد را دارای اجر و پاداش عنوان کردند و ادامه دادند: گاهی افراد با عمل خود به دنبال کسب شهرت و ثروت هستند. در این صورت خداوند در این دنیا به آنها شهرت و ثروت می‌دهد و در روز قیامت هیچ طلبی از خداوند ندارند؛ ولی اگر هدفشان رفع مشکلات مردم و خدمت به بشر باشد هر چند عمل آنها کوچک باشد و در هر گروه و قومی که باشند اجرشان نزد خداوند محفوظ است.

برچسب ها :
captcha