بیانات معظم له درباره اهمیت عزادارى ها و مسأله انتخابات

بیانات معظم له درباره اهمیت عزادارى ها و مسأله انتخابات


مردم، آگاهانه وارد این عرصه سرنوشت ساز شوند تا کاندیداهاى اصلح انتخاب و به کانون قانون گذارى راه یابند.‌

آیت الله العظمى مکارم شیرازى در ابتداى درس خارج فقه امروز خود با تأکید بر فراهم آوردن زمینه مناسب براى حضور حداکثرى مردم در انتخابات تصریح کردند: مردم، آگاهانه وارد این عرصه سرنوشت ساز شوند تا کاندیداهاى اصلح انتخاب و به کانون قانون گذارى راه یابند.

ایشان برگزارى انتخابات آبرومند را خواستار شده و اظهار داشتند: آبروى جمهورى اسلامى، آبروى اسلام است.

آیت الله العظمى مکارم شیرازى افزودند: اگر چه برخى حکومت هاى کنونى آمیخته با اسلام است، اما در حال حاضر تنها کشورى که پرچم حکومت اسلامى را در دست دارد، ایران است و معیار تدوین قانون اساسى آن، تعالیم روح بخش اسلام است.

***

ایشان در بخش دیگرى از سخنان خود با اشاره به در پیش بودن ایام تبلیغى دهه آخر صفر گفتند: تعطیل شدن دروس حوزوى در ایامى چون دهه اول محرم، دهه آخر صفر و ماه مبارک رمضان از تعطیلات مفید و لازم است و سبب رساندن پیام اسلام به قشرهاى مختلف مردم مى شود.

معظم له با تقدیر از فعالیت هاى انجام گرفته در خصوص اعزام مبلغان حوزه علمیه به مدارس سراسر کشور در فصول تبلیغى گفتند: اعزام طلاب خواهر به مدارس دخترانه نیز ارزشمند و تأثیرگذار است و مناسب است جامعة الزهرا(علیها السلام) و حوزه هاى علمیه خواهران براى اعزام طلاب خواهر که قادر به خطابه و بیان احکام هستند، براى مدارس دخترانه اقدام کنند.

ایشان تبیین قیام عاشورا از سوى مبلغان را بسیار مهم دانسته و تصریح کردند: در سایه عزاى امام حسین(علیه السلام)، افتخارات زیادى نصیب ما شده است و رمز بقاى تشیع، بقاى عزاى امام حسین(علیه السلام) است.

آیت الله العظمى مکارم شیرازى با بیان اینکه انقلاب اسلامى ایران از ثمرات قیام عاشوراست فرمودند: واقعه 15 خرداد و دستگیرى علما و خطبا مربوط به ایام عاشورا بود. همچنین قیام مردم متدین جمهورى آذربایجان بر ضد اشغالگران در زمان شوروى سابق و حکومت «پیشه ورى خائن» در ظل عزادارى امام حسین(علیه السلام) انجام گرفت از همین رو مراسم عاشورا و عزادارى سیدالشهدا اهمیت بسیارى دارد.

معظم له وظیفه روحانیون را در امر تبلیغ واقعه عاشورا، خطیر خوانده و اظهار داشتند: خطباى محترم که

از توانایى تبلیغ بهره مندند و امکان تبلیغى آنها فراهم است، از این وظیفه مهم غفلت نورزند چه بسا ممکن است این امر از «واجب کفایى» هم فراتر بوده و «وجوب عینى» داشته باشد.

ایشان با تأکید بر برگزارى عزادارى ها سیدالشهداء به صورت سنتى (بدون آسیب رساندن به بدن) خاطرنشان کردند: در سایه عزادارى امام حسین(علیه السلام)، احکام اسلام و قرآن و عقاید اسلامى براى مردم بیان مى شود.

آیت الله العظمى مکارم شیرازى خطاب به روحانیون فرمودند: سعى کنید مطالب خود را از کتب معتبر بیان کنید و خطبا و مداحان محترم را هم به بهره مندى از این کتب دعوت نمایید. کتاب هاى مناسبى در این زمینه از علماى بزرگوارى چون علامه مجلسى، مرحوم مفید، سید بن طاووس، شیخ عباس قمى و مرحوم مقرم نوشته شده است و حریم امام حسین(علیه السلام) را حفظ کرده است.

معظم له آلوده نشدن عزادارى امام حسین(علیه السلام) با مسایل خرافى را مورد تأکید قرار داده و بیان داشتند: واقعه کربلا، یک دعوت و قیام عقلانى بود و باید با استفاده از کتب معتبر، عقلانیت این قیام حفظ شود.

ایشان تکیه بر خواب دیدن ها در عزادارى سیدالشهداء را مناسب ندانسته و تصریح کردند: حتى زبان حالهایى که گفته مى شود باید اقتضاى شخصیت عظیم و والاى امام حسین(علیه السلام) و یاران و خاندانش را داشته باشد. قبل از هر چیز باید به سراغ اهداف برویم.

آیت الله العظمى مکارم شیرازى اصلاح امت پیامبر(صلى الله علیه وآله) را از اهداف قیام عاشورا بر شمرده و فرمودند: بنى امیه، جامعه اسلامى را فاسد و مردم را از ایمان به خدا و نبوت و ولایت منحرف کرده بودند و امام حسین(علیه السلام)براى اصلاح واقعى قیام کرد. در آن دوره منکرات در مدینه شدت گرفته و در سایه حکومت بنى امیه، مجالس عیش و نوش و مفاسد اخلاقى برپا بود لذا هدف دیگر آن حضرت مطابق خطبه هاى آن بزرگوار، امر به معروف و نهى از منکر در سایه تشکیل حکومت اسلامى بود. و امروز نیز در دنیاى کنونى مفاسد مانند سیل از طریق ماهواره ها، اینترنت ها و رسانه هاى آلوده پخش مى شود و باید سدّ ایمان و تقوا جلوى این هجوم فرهنگى ساخته شود و به ویژه جوانان را در برابر این آسیب ها، ایمن ساخت.

ایشان (مطابق بعضى از زیارتنامه هاى آن حضرت) آگاهى دادن به مردم را از دیگر اهداف حرکت امام حسین(علیه السلام) دانسته واظهار داشتند: باید این اهداف براى مردم برشمرده و تبیین شود تا مردم بدانند جریان عظیم و بى بدیل عاشورا محدود در مسائل ساده اى نیست.

برچسب ها :
captcha