بررسی صلح از دیدگاه اسلام از سوی آیت الله العظمی مکارم شیرازی

بررسی صلح از دیدگاه اسلام از سوی آیت الله العظمی مکارم شیرازی


اسلام جنگ را تا زمانی قبول دارد که به عنوان دفاع در برابر دشمنان باشد؛ زیرا جنگ همیشه ضایعات فراوانی به بار می‌آورد که تا سال‌ها ادامه می ‌یابد.‌

آیت الله العظمی مکارم شیرازی، روز گذشته، پنجم مهرماه در جمع نمازگزاران در حرم مطهر حضرت معصومه با تبریک میلاد امام حسن (ع) به عنوان قهرمان صلح فرمودند: صلح از نظر اسلام دارای ارزش و جایگاه والایی است و جنگ خلاف این اصل محسوب می‌شود.

معظم له افزودند: اسلام جنگ را تا زمانی قبول دارد که به عنوان دفاع در برابر دشمنان باشد؛ زیرا جنگ همیشه ضایعات فراوانی به بار می‌آورد که تا سال‌ها ادامه می ‌یابد.

ایشان با اشاره به آیات قرآن پیرامون صلح تصرح کردند: مسلمانان باید صلح دشمنان را آگاهانه بپذیرند؛ زیرا گاه دشمن قصد دارد با ترفند و شیطنت صلح را وسیله تسلط بر مسلمین قرار دهد.

معظم له خاطرنشان کردند: اگر ندای صلحی از جانب دشمنان بلند شد، مسلمانان باید با آگاهی آن را بپذیرند و اگر در جنگ دشمن مجروح گردید او را از بین نبرند و به بهانه به دست آوردن غنائم بر جنگ کردن اصرار نورزند.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی اظهار داشتند: بهشتی که به مسلمانان وعده داده شده، جایگاهی جز صلح و دوستی و آشتی نیست و کینه و رقابت و دشمنی از این جایگاه به دور است و اساس اسلام نیز تسلیم شدن و صلح و دوستی است.

معظم له امام حسن مجتبی (ع) را منادی صلح و سازش دانسته و فرمودند: امام حسن (ع) در زمانی صلح کرد که می‌دانست مردم او را تنها گذاشته‌‌اند، اما این صلح آگاهانه، خود زمینه‌ساز قیام عاشورا و انقلاب‌های دیگرِ مسلمانان پس از حادثه کربلا شد.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی اذعان کردند: اگر مسلمانان در جنگ، با حفظ ارزش‌ها مجاهدت کنند، به پیروزی واقعی خواهند رسید؛ زیرا رسیدن به پیروزی با زیر پاگذاشتن ارزش‌های الهی و انسانی کمترین ارزشی ندارد.

ایشان از انفجارهای خونین در عراق و سایر کشورهای اسلامی به شدت انتقاد نموده و افزودند: در این انفجارها بسیاری از افراد بی‌گناه از بین می‌روند در حالی که اسلام قوانینی را در جنگ مبنی بر حفظ جان زنان، کودکان و افراد بی‌پناه و حتی گیاهان و حیوانات آورده است.

برچسب ها :
captcha