جماعتی با انگیزه کسب قدرت با انقلاب همراه شدند، اما مقاومت امام ایشان را فراری داد

جماعتی با انگیزه کسب قدرت با انقلاب همراه شدند، اما مقاومت امام ایشان را فراری داد


در زمان پیامبر اکرم ـ ص ـ جمع زیادی از منافقین یک باند قوی تشکیل داده بودند، ولی در زمان پیامبر اکرم ـ ص ـ به علت قدرت آن حضرت، جرأت بروز نفاق خود را نداشتند، ولی بعد از پیامبر ـ ص ـ به تدریج قدرت پیدا کردند و جمعی غافل نیز میدان را هموار کردند و فرزند ابوسفیان را به عنوان خلیفه مسلمانان مطرح کرده، جای پیامبر اکرم ـ ص ـ نشاندند.‌

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در جمع شاعران، مداحان اهل بیت ـ ع ـ و مسؤولین هیئت‌های مذهبی استان قم در همایش عاشوراییان فرمودند: جماعتی با انگیزه کسب قدرت با انقلاب همراه شدند، اما مقاومت امام ایشان را فراری داد.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی طی سخنانی در همایش عاشوراییان ضمن تبیین حدیث «حسین منی و انا من حسین» فرمودند: در زمان پیامبر اکرم ـ ص ـ جمع زیادی از منافقین یک باند قوی تشکیل داده بودند، ولی در زمان پیامبر اکرم ـ ص ـ به علت قدرت آن حضرت، جرأت بروز نفاق خود را نداشتند، ولی بعد از پیامبر ـ ص ـ به تدریج قدرت پیدا کردند و جمعی غافل نیز میدان را هموار کردند و فرزند ابوسفیان را به عنوان خلیفه مسلمانان مطرح کرده، جای پیامبر اکرم ـ ص ـ نشاندند.
معظم له با بیان این نکته که منافقین در همه زمان‌ها وجود دارند، افزودند: جماعتی در انقلاب بودند و به نیت در دست گرفتن انقلاب با آن همراهی می‌کردند، ولی قدرت امام اجازه نداد و بالاخره این افراد به خارج فرار کردند.
ایشان با اشاره به قیام امام حسین ـ ع ـ و عوض کردن مسیر تاریخ اسلام فرمودند: ما به کربلا و عاشورا مدیون هستیم، عاشورا افتخار و مکتب انسان‌پرور ما و حافظ اسلام است، نه فقط حافظ مکتب تشیع. عاشورا، نقش تعیین کننده در تاریخ اسلام داشت. فراتر از مرزهای اسلام، غیر مسلمانان نیز از عاشورا درس می‌آموزند. این واقعه بزرگ نسبت به اسلام و مسلمین جنبه فرامزی پیدا کرده است.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: عاشورا سرمایه بسیار عظیم و گرانبهایی است که در اختیار ماست، قدر عاشورا را بدانید و این نعمت را پاس داشته، محکم نگه دارید.
ایشان با اشاره به نقش مداحان در هیئت‌های مذهبی گفتند: مداحان نقش مهمی در طول تاریخ اسلام داشته‌اند. مداحی ‌احساسات عاشورایی را بسیج کرده، اهداف قیام امام حسین ـ ع ـ را در میان دل‌ها به ویژه جوانان قرار می‌دهد.
معظم له افزودند: امام حسین ـ ع ـ مسیر تاریخ اسلام را عوض کرد و اسلام را از چنگال گروهی که می‌خواستند مردم را به زمان جاهلیت برگردانند، گرفت و درسی به همه مسلمانان آموخت که تا قیام امام زمان ـ عج ـ می‌توانند از آن بهره بگیرند. امام حسین ـ ع ـ هم اسلام را نجات داد و هم درسی ماندگار به جای گذاشت. عاملی هم که به انقلاب شتاب داد، درس‌های عاشورا بود.
ایشان ادامه دادند: باید پرده‌ها کنار برود و چهره واقعی تفاله‌های ابوسفیان برای مردم آشکار شود. باید روشن شود که اسلام یک بازی سیاسی نیست، ولی خاندان بنی‌امیه با این معیار که اسلام یک بازی سیاسی است، به اساسی‌ترین نقطه اسلام که همان خلافت باشد، تکیه زدند.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی در تشریح آفت‌های هیئت‌های عزاداری، چهارده آفت را متذکر شدند و افزودند: شأن امام حسین ـ ع ـ را در محتوای اشعار حفظ کنید و تعبیرها را حساب شده بیان کنید. نباید مسایلی بگویید که بوی غلو بدهد. در این باره پیش‌کسوتان مداح، مداحان جوان را راهنمایی کنند.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: مداحی ترکیبی از علم و هنر است. در این باره آموزش‌های ‌لازم را به مداحان بدهید و مراکز آموزشی برای مداحان تأسیس کنید. نباید در مجالس وعظ و مداحی، چراغ سبز گناه به مردم نشان داده شود، امام حسین ـ ع ـ به خاطر مکتب و مذهب شهید شد و باید مکتب و مذهب را تقویت کنید.
معظم له با مهم دانستن نماز و تأکید بر اهتمام به نماز اول وقت فرمودند: وعاظ و مداحان محترم باید وقت نماز را رعایت کنند و در وقت نماز برنامه‌ای نداشته باشند و مواظب باشند بازیچه سیاست‌های مرموز نشوند.
ایشان همچنین افزودند: در مراسم‌ها تقویت نظام، رهبری و مراجع را مد نظر داشته باشید، می‌بینید که مرجعیت عراق را نجات داد. عشق به امام زمان ـ عج ـ را باید در همه مجالس به عنوان اساسی‌ترین مطالب زنده نگه داشت.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی از وعاظ و مداحان خواستند به اخلاق امام حسین ـ ع ـ متخلق باشند و گفتند: اگر این طور نباشد مجالس ما ارزش خودش را از دست خواهد داد.

برچسب ها :
captcha