معرفی کتاب «اعتکاف عبادتی کامل»، مشتمل بر آثار معنوی و همچنین احکام شرعی اعتکاف

معرفی کتاب «اعتکاف عبادتی کامل»، مشتمل بر آثار معنوی و همچنین احکام شرعی اعتکاف


جایگاه اعتکاف در حال حاضر به هیچ وجه قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست. و ما باید شاکر و قدردان این نعمتهاى بزرگ الهى باشیم، تا افزون گردد‌

انقلاب شکوهمند اسلامى ایران، که در سال 1357 به بار نشست، علاوه بر تأثیرات شگرفى که در بخش سیاسى و اجتماعى منطقه و جهان داشت، در حوزه معنویّت نیز آثار مثبتِ ملموس و غیر قابل انکارى از خود بجاى گذاشت; که از جمله آنها، تقویت و گستردگى سنّت حسنه اعتکاف است. جایگاه اعتکاف در حال حاضر به هیچ وجه قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست. و ما باید شاکر و قدردان این نعمتهاى بزرگ الهى باشیم، تا افزون گردد.

استقبال روزافزون مؤمنین، مخصوصاً جوانان عزیز از این عبادت پراثر و روح پرور، اقتضا مى کند که در مورد ابعاد این عبادت کتابهاى جدید با تحقیقات گسترده تر عرضه گردد.
در همین راستا، در اینجا ضمن معرفی اجمالی کتاب "اعتکاف عبادتی کامل" بخشی از احکام مورد نیاز را نیز مطرح می نماییم، امیدواریم مورد استفاده مخاطبان قرار گیرد.

کتاب "اعتکاف عبادتی کامل" در ده فصل خدمت به رشته تحریر در آمده است:
1ـ اعتکاف در قرآن
2ـ اعتکاف در احادیث معصومین
3ـ سیره معصومین در اعتکاف
4ـ اعتکاف در ادیان دیگر
5ـ زمان اعتکاف
6ـ احکام اعتکاف
7ـ استفتائات اعتکاف
8ـ آداب اعتکاف
9ـ آثار اعتکاف
10ـ فلسفه اعتکاف
امید است معتکفین عزیز با مطالعه این کتاب ارزش کار خود را بیش از پیش شناخته، و با معرفت و شناخت بیشترى در این ضیافت بزرگ الهى شرکت نموده، و براى همه دعا کنند.

 

بخشی از احکام مورد نیاز:

استفاده از زعفران در غذای معتکف اشکال ندارد.

استفاده معتکف از صابونها و شامپوها و خمیر دندان های معطّر اشکال ندارد ولی  بهتر است پرهیز کند.

خرید و فروش

خریدهای ضروری مانند خرید آب، غذا و مانند آن مانعی ندارد البته خرید شارژ و مانند آن ضوررتی ندارد و می توان از قبل از اعتکاف تهیه نمود و در صورت ضرورت از کسی که معتکف نیست بخواهد آن را برایشان تهیه نماید.

مسجد جامع براي اعتکاف

در مساجدي که مستمرا در آن اقامة جماعت شود، حتي اگر يک وعده نماز به طور مستمر در آن برپا شود، مي توان اعتکاف کرد. مانند مساجد بازار و يا برخي ادارات. در مساجد دانشگاه ها نيز با توجه به اينکه در ايام تعطيل (تابستان) نيز نماز خوانده مي شود اشکالي ندارد.

اعتکاف در تعطيلات مسجد

اگر در تابستان مسجد تعطيل است ولي در ساير ايام دائر است اعتکاف در ساير ايام صحيح است ولي اگر در تايستان که مسجد تعطيل است بخواهند براي ايام اعتکاف از مسجد استفاده نمايند اعتکاف اشکال دارد.

خروج از مسجد براي معتکف

خارج شدن از مسجد عمدا موجب بطلان اعتکاف است و از روي فراموشي نيز بنابراحتياط، چنين است. اما در مواردي که در روايات آمده است مانند نماز جمعه، تشييع جنازه، عيادت مريض يا غسل کردن و سایر ضرورت های قابل ملاحظه مي توان از مسجد خارج شد و به فتواي ما در مورد امتحانات سرنوشت ساز هم مجاز است البته به طوري که صورت اعتکاف بهم نخورد حداکثر براي یک تا دو ساعت.

مبطلات اعتکاف

کارهايي که انجام آن ها در اعتکاف حرام است و آن را باطل مي کند: 1 هر نوع تمتع از همسر، بنابر احتياط. 2 استمناء بنابر احتياط . 3 بوييدن عطريات و بوهاي خوش هر چند به قصد لذت نباشد. 4 خريد و فروش، بلکه مطلق تجارت با نبودن ضرورت بنابر احتياط. 5 جدال بر سر مسائل ديني يا دنيوي به قصد غلبه کردن برطرف مقابل و اظهار فضيلت. در تمامي اين پنج مورد فرقي ميان شب و روز نيست.

شروع حيض در اعتکاف

بايد بلافاصله از مسجد بيرون بيايد و اعتکافش نيز باطل مي شود. اگر نذر کرده، بايد اعتکاف را مجددا بجا آورد ولو اينکه در روز اول يا دوم حيض شده باشد و چنانچه از ابتدا مي دانسته که در اين ايام عادت ميشود، نذرش منعقد نشده و وظيفه اي ندارد. ولي در اعتکاف مستحب تنها در صورتي انجام اعتکاف مجدد واجب مي شود که در روز سوم حيض شود.

روزه اعتکاف

لازم نيست روزه به قصد همان اعتکاف باشد و با هر روزه اي که مربوط به خودش است مانند روزه قضا، کفاره يا نذر، مانعي ندارد ولي با روزه استيجاري نمي توان اعتکاف کرد. ضمنا کسي که روزه قضا دارد بايد نيت قضا کند.

اعتکاف مسافر

در محلي که مسافر باشد، چنانچه نخواهد حداقل ده روز در آنجا بماند نمي تواند معتکف شود و روزه او نيز صحيح نيست.

خوابیدن در مسجد

خوابيدن در مسجد براي معتکف کراهت ندارد.

برچسب ها :
captcha