نامه سرگشاده معظم له به وزیر امور خارجه در مورد وضعیت حجاج در عربستان

نامه سرگشاده معظم له به وزیر امور خارجه در مورد وضعیت حجاج در عربستان


آیت الله العظمی مکارم شیرازی در نامه سرگشاده ای به وزیر امور خارجه از شرایط موجود در سفرهای حجاج ایرانی به عربستان سعودی انتقاد کردند.متن نامه آیت الله العظمی مکارم شیرازی به وزیر امور خارجه بدین شرح است:‌

 جناب آقای متکی؛ وزیر محترم امور خارجه
 با اهدا سلام و تحیت اخیراً اخبار نگران کننده‌ای از طرز رفتار بعضی از عوامل عربستان سعودی (عمدتاً سلفی‌های بسیار متعصب) نسبت به زوار ایرانی خانه خدا شنیده می‌شود که در قبرستان بقیع نسبت به آنها توهین و اهانت می‌کنند و تبلیغات گسترده‌ای بر ضد عقاید شیعه دارند و اجازه هیچ گونه دفاع منطقی به کسی نمی‌دهند و از آن بدتر اینکه سلسله کتاب‌های مملو از بدگویی به مقدسات شیعه به اصرار به جوانان ایرانی می‌دهند تا به گمان خود آنها رادر پیروی از مذهب اهل بیت(ع) متزلزل سازند، حتی اخیراً شنیده شده که به بعضی از دیپلمات‌های عالی‌رتبه ایرانی در بقیع توهین کردند و کتاب دعا را ازد دست او گرفته بر زمین زدند.
ما از وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت در این زمینه بسیار گله‌مندیم، چگونه در برابر این اهانت‌ها خونسرد هستند چرا راضی می‌شوند این عبادت بزرگ آمیخته به تحقیر و هتک زوار ایرانی و اهانت به مقدسات مذهب شیعه شود. تا کی باید سکوت کرد؟
ما ملتی بزرگ و پیشرو و صاحب فرهنگ درخشان دینی هستیم و خدا و ائمه اطهار(ع) هرگز چنین وضع اسفباری را برای ما نمی‌پسندند.
اولاً ضروری به نظر می‌رسد که وزارت امور خارجه به آنها هشدار دهد که ادامه این وضع قابل تحمل نیست، در کجای دنیا نسبت به میهمان خود این گونه بدرفتاری می‌کنند، به خصوص که زوار خانه خدا ضیوف الرحمان و میهمانان خدا هستند، به چه دلیل آنها به خود اجازه چنین رفتار خصمانه‌ای را می‌دهند؟
ثانیاً به آنها اعلام کنید اگراین گروه حرف حسابی و منطقی دارند، بزرگان آنها بیایند در هر مکان و زمانی که مایل باشند بحث علمی و منطقی با ما داشته باشند حتی ممکن است از رسانه‌های خود آنها به طور زنده پخش شود چرا هتاکی و سمپاشی می‌کنند؟
ثالثاً درست است که اداره امور داخلی کشور عربستان متعلق به حکومت و مردم آنجاست ولی امور فرهنگی حاکم بر حرمین شریفین از نظر برنامه‌ریزی (و نه اجرایی) باید در اختیار نمایندگانی از همه کشورهای اسلامی باشد، زیرا این دو مکان مقدس تعلق به همه مسلمانان جهان دارد، لازم است در همایشی از نمایندگان کشورهای اسلامی برای بررسی این پیشنهاد دعوت شود تا برنامه‌ای آبرومندانه و معقول برای امور فرهنگی حرمین شریفین تنظیم کند، حتی ساخت و سازهایی که اخیراً به طور گسترده انجام می‌شود که مورد قبول جمعی از علمای اسلام نیست، زیر نظر آن گروه برنامه‌ریزی شود.
تعلل وزارت خارجه کشورمان و همچنین سازمان حج و زیارت مخصوصاً در مورد اهانت به زوار مذهب شیعه و سمپاشی به وسیله کتاب‌های مملو از تهمت و دروغ هیچ توجیه شرعی و منطقی ندارد و اگر واقعاً نمی‌توانید از این کار جلوگیری کنید در برنامه عمره تجدید نظر نمایید. همیشه در انجام وظایف قانونی و شرعی موفق باشید.

برچسب ها :
captcha