چالش های جهان اسلام در سال 1398 از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی

چالش های جهان اسلام در سال 1398 از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی


ترور سردار حاج قاسم سلیمانی / طرح «معامله قرن» / تلاش آمریکا برای اختلاف افکنی در امت اسلامی / ناآرامی های عراق و لبنان / فرمان ترامپ در به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان / کشتار مسلمانان کشمیر / اعدام 37 نفر در عربستان در سایۀ سکوت مجامع بین المللی / تروریستی خواندن سپاه پاسداران از سوی آمریکا / تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران / کارشکنی دولت نیجریه در روند درمان شیخ زکزاکی‌

تحقق آینده ‌ای الهام‌ بخش، تحکیم الگوی مردم ‌سالاری دینی در جوامع اسلامی، توسعۀ کارآمدی، نوگرایی و پویایی فکری و اجتماعی، و در نهایت همگرایی امت اسلامی، ضرورت بررسی چالش های منطقه ‌ای و بین‌المللی در جهان اسلام را دو چندان می سازد.

اهمیت این مسأله وقتی آشکار می شود که بدانیم موانع پیش‌روی جهان اسلام، ارمغان دخالت استعمار و قدرت ‌های سلطه‌گر در جوامع اسلامی است که بر بحران ها و تهدید های پیش روی مسلمانان افزوده است، لذا پیش‌بینی احتمالات منتج به چالش‌ های سیاسی‌ در جهان اسلام و شناسایی عمده ‌ترین چالش ‌های پیش‌روی امت اسلامی نخستین‌گام در ترسیم آیند‌ه ‌ای مطلوب است تا بر اساس تدوین راهبرد های کارآمد و مدیریت مؤثر، چالش ‌ها به فرصت تبدیل شود.

بر این اساس نگاه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) به مسائل و چالش ‌هاي جهان اسلام در سال 98 از بُعد نظری و عملی، مورد واکاوی قرار گرفته که تحقق این مهم، چگونگي اوضاع جهان اسلام را برای مخاطب تبیین کرده و تحولات پیش روی کشور های اسلامی را در فرآیند کنونی و آینده جهان اسلام ترسیم کرده است.

ترور سردار حاج قاسم سلیمانی

شهادت بسیار دردناک سردار بزرگ اسلام و فرمانده بی‌نظیر و شجاع همه را تکان داد. او مردی بزرگ و کم‌نظیر و بسیار آگاه بود که نام او در تاریخ اسلام و جهان به‌عنوان سرداری بزرگ، باقی خواهد ماند و راهش پر رهرو.

جنایتکاران آمریکایی با این عمل وحشیانه قبر خود را کندند و انتقام شدیدی در انتظار آن‌ هاست.

اینجانب این ضایعۀ بسیار اسف ‌انگیز و شهادت دوستان او به‌ویژه سردار ابومهدی المهندس را به همۀ رهروان حق و تمام رزمندگان اسلام و آزادی خواهان جهان و علاقه‌مندان او در سراسر دنیا و نیز به بیت شریف آن ها تبریک و تسلیت عرض می‌ کنم و یقین دارم که علاقه‌مندان به او، راه او را با قدرت و قوت بیشتری ادامه خواهند داد. (۱۳ دی ۱۳۹۸)

سردار سلیمانی منادی وحدت بوده و شر داعش را از مسلمانان کم کرده، آمریکا هم او را به همین دلیل به شهادت رسانیده است. (۲ بهمن ۱۳۹۸)

طرح «معامله قرن»

طرح ننگین معامله قرن، محکوم به شکست است، در این طرح ننگین از فلسطینی ‌ها خواسته‌شده که به تمامی بند ها پایبند باشند و در انتها تصریح‌شده که اگر این‌ها را بپذیرید ما شما را به رسمیت می ‌شناسیم.شما چکاره هستید که فلسطینی ‌ها را به رسمیت بشناسید، این فلسطینی‌ ها هستند که باید برای شما تعیین تکلیف کنند. (۱۴ بهمن ۱۳۹۸)

امروزه امت اسلامی با چالش‌ های بزرگ تر و توطئه ‌های سخت ‌تر روبه‌رو است، در گذشته قهرمانان امت مقاوم اسلامی، زیباترین تصاویر و نمونه‌های جانفشانی را در جبهه‌ها به نمایش گذاشته و در دفاع از اسلام، امت و مقدسات آن به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

امّا امروز مقابله و مواجه سیاسی است که نسبت به مقابله نظامی امتیازات بیشتری دارد. به گونه ‌ای که اندیشه سازشگر و منافق، معامله ذلیلانه خود برای فروش فلسطین و قبله اول مسلمانان را آغاز کرده ‌اند که باید با قدرت و اراده محکم جلوی آن بایستیم.

دولت آمریکا بعد از شکست ‌های صهیونیست ‌ها در جنگ ‌های نظامی در غزه و لبنان سعی دارد مسئله فلسطین را حذف کند و از طریق مزدوران خود از پادشاهان و امرای عرب در منطقه به اشغالگری قدس و مسجدالاقصی مشروعیت ببخشد امّا با توجه به اینکه پیروزی از آن مستضعفین است، مقاومت و مردان آن این توطئه را سرنگون خواهند کرد همچنان که پیشتر سرنگون کردند.

تاکید می ‌کنیم که حقّ بازگشت ملت فلسطین به وطن خود یک حق قانونی است که علاوه بر قوانین بین‌المللی تمامی قوانین انسانی از آن حمایت می‌ کنند و هیچ قدرتی در جهان و نه مزدوران آن نمی ‌توانند این حق را لغو کنند. موافقت مزدوران با از بین بردن حق بازگشت ملت فلسطین نه تنها خلاف حقوق بشر بلکه مخالف تعالیم اسلام است. (۴ تير ۱۳۹۸)

تلاش آمریکا برای اختلاف افکنی در امت اسلامی

مستکبران و دشمنان، نخستین گروه طرفدار افتراق و اختلاف به شمار می آیند، این گروه منافع خود را در این می ‌بیند که بین ملل اسلامی تفرقه و اختلاف ایجاد کند.

استکبار جهانی در راستای تفرقه ‌افکنی بین ملل اسلامی سرمایه‌گذاری ‌های فراوانی می ‌کنند، چرا که مستکبران اسلام را مانع بزرگی برای اهداف شیطانی خود می‌دانند، ازاین‌رو دست به اختلاف‌افکنی میان ملل اسلامی می‌پردازند.

منادیان اختلاف در جهان اسلام، دومین گروه تفرقه ‌افکن محسوب می شوند، نادانی وبی سوادی ویژگی بارز این گروه است، درحالی‌که استفاده‌ های این گروه اختلاف افکن را مستکبران و دشمنان اسلام می ‌برند.

گروه سوم عده قلیلی هستند که به تصور آن ‌ها اگر به مقدسات مذاهب اسلامی توهین کنند، کار درستی انجام داده ‌اند، درحالی‌که باید جداً از اهانت به مقدسات اسلامی پرهیز کرد و در راستای وحدت بخشی به جهان اسلام قدم برداشت. (۲۶ دی ۱۳۹۸)

آمریکایی ‌ها اسلام را مانع نقشه ‌ها و اهداف شوم خود می ‌دانند، آن ‌ها می ‌خواهند با تفرقه ‌افکنی مسلمانان را به جان هم بیندازند و هیچ‌گاه نمی‌ توان به آن ‌ها اعتماد کرد. (۱۴ بهمن ۱۳۹۸)

دشمن همه تلاش خود را برای بر هم زدن وحدت مسلمانان و اختلاف‌افکنی بین شیعیان و اهل سنت به‌کار گرفته است، در کنار هم بودن مسلمانان و پیروان اهل‌بیت(ع) تأثیر زیادی دارد. (۲۳ شهريور ۱۳۹۸)

ناآرامی های عراق و لبنان

دشمنان در رأس آن آمریکا، برای جدایی و تفرقه بین دو کشو و دو ملت ایران و عراق تلاش می کنند، لذا هوشیاری مسؤولان و دولتمردان دو کشور نسبت به فتنه های دشمنان و معاندان ضروری است.

امیدواریم آینده عراق از جمیع جهات بهتر از امروز باشد، در واقع آنچه سبب ناراحتی و نگرانی مردم عراق می شود اسباب نگرانی ما نیز هست و در مقابل هر آنچه شما را شاد می کند ما نیز از آن شاد می شویم. (۲۸ شهریور ۱۳۹۸)

امروزه خطر تکفیری‌ ها بزرگ‌ ترین خطر جهان اسلام بوده و در برخی از کشور ها همچون سوریه، یمن و لبنان آتش جنگی روشن کرده ‌اند که دامن مسلمان را گرفته است.

هم چنین تکفیری ‌ها در ناآرامی ‌های اخیر عراق آتشی روشن کرده ‌اند که دامن شیعه و سنی را گرفته که این وضعیت برای جهان اسلام خطرناک است. (۱۲ آبان ۱۳۹۸)

فرمان ترامپ در به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان

به‌رسمیت شناختن اشغال جولان به‌وسیله اسرائیل، از سوی رئیس‌جمهور آمریکا؛ برخلاف تمام موازین بین‌المللی است، درست مثل‌اینکه کسی خانه همسایه را بدون هیچ مدرک حقوقی اشغال کند و جزء خانه خود گرداند.

البته این تصمیم کاملاً احمقانه، موردقبول هیچ ‌یک از دولت ‌های جهان واقع نخواهد شد و در ضمن پرده از روی نیات پلید آمریکا و اسرائیل برداشت و نشان داد آن ‌ها هر کشوری را بتوانند اشغال کنند، جزء خود قرار می ‌دهند.

البته آن ‌ها هرگز موفق نخواهند شد به نیت پلید خود جامه عمل بپوشانند ولی زنگ خطری برای همه مسلمین بلکه همه مردم آزاده جهان است. وقت آن رسیده که دولت ‌های اسلامی دست‌به‌دست هم داده و شرّ اسرائیل غاصب را نه‌تنها از جولان بلکه از فلسطین اشغالی کوتاه کنند و بدانند خداوند یار و یاور آن‌ ها است. (۳ فروردين ۱۳۹۸)

اسرائیل رژیمی غاصب است و سعی در پنجه ‌اندازی به ممالک اسلامی دارد؛ اینها اگر دست‌شان برسد تمام کشورهای منطقه را زیر سیطره خود قرار می ‌دهند که نمونه بارز آن بلندی ‌های جولان است.

اگر عده ‌ای خیال کنند آنها به سرزمین‌ های اشغالی قانع هستند سخت در اشتباه هستند، آنها با بهره‌گیری از عمال خود یعنی داعش می ‌خواستند بر سوریه و عراق مسلط شوند اما با مقاومت جانانه محور های مقاومت راه به جایی نبردند و شکست خوردند. (۸ خرداد ۱۳۹۸)

کشتار مسلمانان کشمیر

کشمیر منطقه بسیار سرسبزى است که جاذبه ‌هاى گردشگرى فراوان دارد و به همین دلیل مورد علاقه هند و پاکستان است. سال ‌ها کشمیر به دو ایالت تقسیم‌ شده. ایالتى که در اختیار پاکستان و ایالتى در اختیار هندوستان است و فراموش نکنیم که اکثریت مردم کشمیر مسلمان‌ هستند.

گویا اخیراً هند به این فکر افتاده است که بر تمام کشمیر غلبه کند و این منطقه حساس و پرجاذبه را در اختیار بگیرد. ای‌کاش از طریق دیپلماتیک وارد مى‌شد ولى زورگویى را ترجیح داده و با لشکر عظیمى که به آنجا اعزام داشته، عدّه زیادى را به خاک و خون کشیده یا بازداشت کرده است. حل مسئله کشمیر از طریق دیپلماتیک ممکن است. اینجاست که مسلمین جهان باید این منطقه از جهان که اکثریتش مسلمان هستند را فراموش نکنند و برادران اسلامى خود را از زیر فشار هندوستان نجات دهند. چرا که بى‌تفاوتى در این راه در پیشگاه خدا مسؤولیت فراوان دارد.

البته و صد البته امیدى به مراکز جهانى نیست، آن‌ ها از اینکه مسلمانان و هندوها به دست یکدیگر کشته شوند سود مى‌برند. مسلمین باید احساس مسئولیت کنند والا در پیشگاه خدا پاسخى ندارند. (۲۸ مرداد ۱۳۹۸)

اعدام 37 نفر در عربستان در سایۀ سکوت مجامع بین المللی

اخیراً قتل در عربستان کنار جنبه‌ های مذهبی، جنبه‌ های سیاسی هم پیداکرده است و هرکسی را که احتمال مخالفت با این رژیم منحوس را بدهند به‌قتل می ‌رسانند.

از جمله چند نفر از مسلمانان به ‌ویژه شیعیان خالص در عربستان بدون هیچ محاکمه و دلیل خاصی به‌دست رژیم آل‌ سعود به‌طرز بی‌رحمانه به شهادت رسیده‌اند که این گوشه ‌ای از جنایت این رژیم منحوس ضدبشری است.

در این میان سکوت محافل بین‌المللی در برابر این جنایات تأسف برانگیز است، چرا که اگر یک نفر از اینان در ایران بود دادشان در می ‌آمد ولی در برابر قتل 37 نفر سکوت عجیبی گرفته ‌اند و صدایی از آنان درنمی‌آید.

شکی نیست که عربستان به ‌مانند گاوی شیرده برای آمریکاییان است؛ اگر گاو شیرده و بامنفعتی لگدی هم بزند نباید کاری کرده و باید حفظش کرد چراکه منفعتش بیشتر است.

آمریکاییان نیز به‌عنوان بردگان پول‌ های کثیف چشمان خود را در برابر این جنایت بسته ‌اند و حتی توجیه هم می ‌کنند و می ‌گویند «این رژیم تشخیص داد و این افراد مستحق اعدام بوده ‌اند». (۷ اردیبهشت ۱۳۹۸)

تروریستی خواندن سپاه پاسداران از سوی آمریکا

تمام مشکلات دنیا به‌واسطه سردمداران بی‌عقل است، این موضع‌گیری که رئیس‌ جمهوری آمریکا درباره سپاه گرفت غیرمنتظره نبود، ضرباتی که در سوریه، عراق و جنگ تحمیلی هشت‌‌ساله از سپاه خوردند سبب گرفتن این موضع شده و کار این‌ ها کار بی‌عقلان است.

این نهایت بی‌عقلی است که فکر کنیم هر کاری می ‌توانیم انجام دهیم، سپاه محبوبیت خود را با این چیزها از دست نمی ‌دهد، سپاه منطقه را از سلطه اسرائیل و آمریکا حفظ کرده، بنابراین محبوبیت سپاه نه‌تنها کم نشده بلکه بیشتر می‌شود. (۲۱ فروردين ۱۳۹۸)

دولتمردان آمریکا عادتشان هست که چشم خود را می بندند و خودشان را به حماقت می زنند و مسائل روشن را نادیده می گیرند.

لذا اقدام آمریکا در قرار دادن نام سپاه در لیست گروه های تروریستی در دنیا مورد توجه قرار نگرفت؛ عمل سپاه معرف این نهاد است و احتیاجی نیست که آنها قبول کنند یا نه؟

بابت حملات و هجمه های آمریکایی ها علیه سپاه، جای نگرانی نیست، چراکه بعد از این اقدام نابخردانه توجه و اقبال عموم مردم به سپاه بیشتر شد. (۳ اردیبهشت ۱۳۹۸)

تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران

رییس جمهور آمریکا گرفتار یک مشت اوهام و خیالات است، سرمایه رییس جمهور آمریکا چیزی جز دروغ نیست و در خود آمریکا نیز به این مساله اذعان کرده اند.

او به خیال خام خود تصور کرده است که با فشار و تحریم می تواند ایران را پای میز مذاکره بنشاند، در حالی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب شما اصلاً قابل اعتماد نیستید.

تحریم، سلاح انسان های ضعیف است و رییس جمهور آمریکا مذاکره ای که سال ها برای آن زحمت کشیده شده بود و علاوه بر کشورهای اروپایی و آمریکا، به تصویب شورای امنیت نیز رسیده بود را یکجانبه زیرپا گذاشت و از توافق برجام خارج شد.

مذاکره با کشوری که به هیچ تعهدی پایبند نبوده درست نیست و نباید مذاکره مجدد کرد. آمریکا جز تحریم هیچ اقدام دیگری نمی ‌تواند انجام دهد که این موضوع هم با مقاومت حل خواهد شد. (۲۸ خرداد ۱۳۹۸)

آمریکا سخت ترین تحریم ها را علیه ایران اجرا کرده به خیال این که ایران فروپاشی خواهد کرد، ولی این گونه نشده و این همان معنای مقاومت است. همین مسئله را باید در کشور های اسلامی دیگر اجرا کرد. (۲ بهمن ۱۳۹۸)

کارشکنی دولت نیجریه در روند درمان شیخ زکزاکی

شیخ ابراهیم زکزاکی، این عالم وارسته و مردمی، شخصیتی قهرمان و مبارز است که شش فرزند خود را تقدیم اسلام کرده است.

نقش شیخ زکزاکی در گرایش مردم نیجریه به سمت اسلام و مکتب اهل‌بیت(علیهم السلام) و همچنین جنایات و ظلم‌ هایی که در حق وی شده، در تاریخ اسلام کم ‌سابقه است.

در این میان وضعیت بسیار اسفناک جسمی شیخ زکزاکی و همسرش، بسیار نگران کننده است، ظلمی نیست که در حق شیخ و خانواده ‌اش نکرده باشند، متأسفانه سازمان‌ های بین‌المللی هم در این خصوص بی‌تفاوت‌اند.

ما این ظلم‌ها و جنایت در حق شیخ زکزاکی و خانواده ایشان را محکوم می ‌کنیم و دولت نیجریه را در قبال آن مسئول می ‌دانیم.

ما از اندیشمندان و صاحب‌نظران جهان اسلام می ‌خواهیم نسبت به این موضوع اعتراض کنند، دولت نیجریه نیز باید در این خصوص مسئولانه عمل کند و به ظلم علیه شیخ زکراکی پایان دهد. چرا که ایشان علیه حکومت نیجریه قیام و حرکتی نکرده است، گناه او این است که نفوذ مردمی زیادی دارد و مردم ایشان را دوست دارند.

شیخ زکزاکی در حقیقت شهید زنده جهان اسلام است، امیدواریم صدای شخصیت‌ ها به گوش رهبران نیجریه برسد و آن ‌ها موافقت کنند که شیخ زکزاکی به یکی از کشور اسلامی منتقل و روند درمان او پیگیری شود.

در خاتمه دولت و دستگاه دیپلماسی ایران اسلامی و رسانه ‌ها را به فعالیت بیشتر وجدی ‌تر در پیگیری وضعیت شیخ ابراهیم زکزاکی توصیه می کنیم، باید در این زمینه اعتراض و پیگیری ‌های لازم صورت گیرد تا شیخ زکزاکی از این وضعیت دشوار و بغرنج خلاصی پیدا کند. (۸ دی ۱۳۹۸)

پژوهش؛ تهیه و تنظیم؛ معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاع رسانی

دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی makarem.ir

منبع: بیانات معظم له

captcha