شرح دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان از منظر معظم له

شرح دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان از منظر معظم له


دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان/اولياء اللَّه؛ معیار سنجش اعمال انسان/دوستان واقعى خدا چه کسانی هستند؟/تولی و تبری؛ منطق تفکیک خودی از غیر خودی/رسول اعظم(ص)؛ کامل ترین الگو برای بشریت‌

دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان

«اللهُمَّ اجْعَلْنى‏ فيهِ مُحِبَّاً لِأَوْلِيآئِكَ، وَمُعادِياً لِأَعْدآئِكَ، مُسْتَنّاً بِسُنَّةِ خاتَمِ انْبِيآئِكَ، يا عاصِمَ قُلُوبِ النَّبِيّينَ‏؛خدايا در اين ماه مرا دوستدار اوليائت و دشمن دشمنانت و عمل كننده به روش خاتم پيامبرانت،قرار ده، اى نگهدار دل‏هاى پيامبران»[1]

تبیین خصوصیات اولیاء الله و نسبت آن با سنجش اعمال انسان، ترسیم خطوط مرزی خودی از غیر خودی و اهمیت اسوه پذیری از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از مهم ترین نکات دعای بیست و پنجم ماه مبارک رمضان به شمار می آید.

اولياء اللَّه‏؛ معیار سنجش اعمال انسان

انسان‏ها از يك سو و اولياء اللَّه[2]‏ از سوى ديگر، با هم موازنه مى‏شوند، لذا به هر اندازه، ما شباهت و نزديكى به عقائد و اوصاف و اعمال آنها داشته باشيم ميزان عمل ما سنگين‏تر است.[3]

 در واقع اين شخصيت‏هاى بزرگ و نمونه، معیار سنجش‏ اعمالند و اعمال هركس به آن اندازه‏اى كه به آنها شباهت دارد «وزين» است، و آنچه به آنها شباهت ندارد بى وزن يا كم وزن است، حتى در اين جهان نيز اولياء اللَّه‏ نيز مقياس سنجشند ولى در جهان ديگر اين مسأله به مرحله ظهور و بروز مى‏رسد.[4]

دوستان واقعى خدا چه کسانی هستند؟

در بیان ویژگی های اولياءاللَّه باید گفت آنها مى‏دانند دنيا سرايى است ناپايدار، كه بايد از آن زاد و توشه براى سفر طولانى آخرت برگيرند.[5]

هم چنین آن‏ها از وسوسه‏ها و نقشه‏هاى پيچيده شيطان و شيطان‏صفتان بيمناك‏اند.[6] چرا که اولياءاللَّه طرفدار حق‏اند؛ لذا دشمن ظلم و ستم هستند.[7]

خوف و رجاء، وجود آن‏ها را پر كرده ،به همين دليل نه دلبستگى به غير او دارند، نه غير او را در سرنوشت خود مؤثر مى‏دانند و نه از غير او بيمناك‏ اند.[8]

اولیاء الله مى‏دانند مقام‏ها و ثروت‏ها سرانجام، آن‏ها را ترك مى‏كند[9] و تنها با كفنى ساده به‏سوى ديار آخرت رهسپار مى‏شوند پس چه بهتر كه دل به اين امور عاريتى نبندند.[10]

دوستان واقعی خدا رسيدن به زرق و برق‏[11] اموال و مقامات دنيوى را نه تنها براى خود افتخارى نمى‏دانند بلكه آن را سبب از دست دادن توفيقات بيشتر می دانند.[12]

سرچشمه فهم مردم از قرآن، آن‏ها هستند و سرچشمه علوم آن‏ها، قرآن است، به نحوی که مقام و منزلت آنان در نزد مردم به‏وسيله قرآن دانسته مى‏شود.[13]

اولیای الهی همچون چشمه‏هايى هستند كه از منابع زيرزمين مدد مى‏گيرند و سپس به‏سوى باغ‏ها و گلزارها و كشتزارها سرازير مى‏شوند.[14]

پیوند علم و آگاهى آن‏ها و علم و آگاهى مردم به‏وسيله آن‏ها، سبب شده تا‏ قرآن مجيد آن‏ها را ستوده و منزلت آن‏ها را روشن نماید.[15]

تولی و تبری؛ منطق تفکیک خودی از غیر خودی

تأمل در دعای نورانی روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان نشان می دهد تولّاى اولياء اللَّه (دوست‏داشتن دوستان خدا) و تبرى از اعداء اللَّه‏ (بيزارى از دشمنان خدا) دو اصل اساسى را تشكيل مى‏دهد كه هر مسلمانى بايد به آن‏ها پايبند باشد. [16] زیرا جمع ميان«محبت خدا» و«محبت دشمنان‏ خدا» در يك دل ممكن نيست، و بايد از ميان اين دو يكى را برگزيد، اگر راستى مؤمنیم بايد از دوستى دشمنان‏ خدا بپرهيزیم و الا ادعاى مسلمانى نكنیم.[17]

البته بايد از كسانى كه طرفدار «تز» دوستى با همه و در تحت هر شرايطى هستند پرسيد:[18]آيا در جهانى كه ظالم و مظلوم و ستمگر و ستمديده، استعمارگر و استعمار شده، حق طلب و اشغالگر و پاك و ناپاك وجود دارد همه را دوست بداريم؟! با همه خوش باشيم؟! آيا هيچ منطق انسانى چنين اجازه‏اى را به ما مى‏دهد؟ آيا عاطفه زنده هيچ مردمى با اين سازشكارى غلط هماهنگى دارد؟[19]

اگر به جاى تولی و تبری، روح سازشكارى با همه‏كس و هر مكتب و بى‏تفاوت بودن در برابر هر چيز و هر صحنه پيدا شود نابودى چنان اجتماعى سريع خواهد بود.[20]

رسول اعظم(صلی الله علیه و آله)؛ کامل ترین الگو برای بشریت

پيامبر(ص) مأمور به تواضع آميخته با محبّت در برابر مؤمنان و نبرد با منافقان و دشمنان اسلام بود لذا تكليف افراد امّت روشن است چرا كه پيغمبر سرمشق و الگو و «اسوه» براى همه امّت است‏،[21] لذا در فرازی از دعا می خوانیم:« مُسْتَنّاً بِسُنَّةِ خاتَمِ انْبِيآئِكَ؛عمل كننده به روش خاتم پيامبرانت »[22]

تا زمانی که الگو گرفتن از برنامه پيامبر اسلام (ص) را چراغ راه خود نسازیم، هر چند استكبار جهانى نپسندد و با آن به مخالفت برخيزد؛هرگز جامعه سالم و انسانى نخواهيم داشت.[23]

پژوهش؛ تهیه و تنظیم؛ معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاع رسانی

دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی makarem.ir

 

 

[1] كليات مفاتيح نوين، ص: 816.

[2] «ان امير المؤمنين و الأئمة من ذريته (ع) هم الموازين؛ امير مؤمنان و امامان از دودمانش ترازوهاى سنجشند»؛(بحار الانوار؛ ج 7؛ ص 251)، (تفسير نمونه ؛ ج‏27 ؛ ص264).

[3] پيام قرآن ؛ ج‏6 ؛ ص135.

[4] همان ؛ ص125.

[5] همان.

[6] همان ؛ ص456.

[7] همان ؛ ص458.

[8] همان.

[9] همان.

[10] همان ؛ ص457.

[11] همان.

[12] همان؛ ص 458.

[13] همان ؛ ص459.

[14] همان.

[15] همان؛ ص460.

[16] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج‏14 ؛ ص265.

[17] تفسير نمونه ؛ ج‏23 ؛ ص468.

[18] همان.

[19] همان.

[20] همان ؛ ص433.

[21] اخلاق در قرآن ؛ ج‏2 ؛ ص73.

[22] كليات مفاتيح نوين، ص: 816.

[23] همان ؛ ج‏12 ؛ ص422.

 

captcha