دستگاه قضا آبروی نظام است / امیدواریم در دوره مدیریت شما شاهد تحول همه جانبه در قوه قضاییه باشیم

دستگاه قضا آبروی نظام است / امیدواریم در دوره مدیریت شما شاهد تحول همه جانبه در قوه قضاییه باشیم


امیدواریم در دوره مدیریت حضرتعالی تحول همه جانبه ای در دستگاه قضا صورت گیرد چراکه شما مرد تحول هستید.‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی صبح امروز در دیدار حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تبریک انتصاب وی به عنوان رییس قوه قضاییه، برای وی در این مسؤولیت حساس، مهم و خطیر آرزوی توفیق کردند.
 
معظم له گفتند: امیدواریم در دوره مدیریت حضرتعالی تحول همه جانبه ای در دستگاه قضا صورت گیرد چراکه شما مرد تحول هستید.
 
ایشان در ادامه با بیان توصیه هایی مهم خطاب به رییس و دیگر مسؤولان دستگاه قضا، تصریح کردند: قوه قضاییه آبروی نظام اسلامی به شمار می آید و عدالت مطلوب خود را در این دستگاه نشان می دهد.
 
معظم له با تشریح برخی مشکلات اساسی موجود در قوه قضاییه، بر لزوم تشکیل کارگروه هایی برای آسیب شناسی و اقدام لازم جهت رفع آنها تاکید کردند.
 
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: یکی از مشکلات مهم موجود که البته معلول عوامل مختلفی همچون کثرت پرونده ها و تشریفات دست و پاگیر است، روند طولانی رسیدگی به پرونده ها است که گاهی سبب می شود افراد از پیگیری حق خود و مراجعه به دادگستری صرفنظر کنند.
 
معظم له زندانیان مهریه را از دیگر مشکلات موجود در دستگاه قضا دانستند و گفتند: متاسفانه دادگاه ها در این زمینه اصل را بر ایسار زوج می گذارند و فرد را زندانی می کنند تا اعسار خود را ثابت کند! در حالی که طبق مبانی دینی و فقهی اصل بر اعسار است نه ایسار، مخصوصاً در مورد جوانان.
 
ایشان خطاب به رییس قوه قضاییه تاکید کردند: شما باید کارگروهی برای رسیدگی به این مشکل که بخش زیادی از جوانان را دچار مشکل کرده است، تشکیل دهید و با دقت و سرعت این مشکل را حل کنید.
 
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود درباره تقسیط مهریه گفتند: بدون شک وقتی مهریه تقسیط شد باید با پرداخت قسط اول زوجه تمکین کند همان گونه که در تمام معاملات اقساطی جنس را با پرداخت قسط اول تحویل می دهند نه اینکه بگذارند بعد از پرداخت تمام اقساط که گاهی در مورد مهریه به چهل و پنجاه سال طول می کشد، طرف تمکین کند.
 
معظم له همچنین خواستار نظارت دستگاه قضا بر فعالیت وکلا شدند و تصریح کردند: متاسفانه مشاهده شده که برخی وکلا با شگردهای مخصوصی که دارند و به منظور دستیابی به منافع بیشتر، کاری می‌کنند تا روند رسیدگی به پرونده ها طولانی شود، در این خصوص باید فکری کرد.
 
همچنین افزودند: گاه بعضی مرتکب قتل عمد شده اند و صاحبان خون عمداً در قصاص تأخیر می کنند و مجرم سال ها در زندان می ماند در حالی که این کار درست نیست زیرا او فقط مستحق قصاص است نه مستحق سال ها زندان. باید بلافاصله قصاص کنند و اگر نمی خواهند قصاص کنند با کفالت مجرم را آزاد نمایند تا موقع قصاص.
 
حضرت آیت الله العظمی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به کثرت پرونده های موجود در دستگاه قضا، بر لزوم کار فرهنگی به منظور پیشگیری از وقوع تخلفات تاکید کردند و گفتند: لازم است در این زمینه کار کارشناسی صورت گیرد و ضمن تهیه گزارش آماری دقیق، این مساله مورد آسیب شناسی قرار گیرد تا جلوی ورود این همه پرونده به قوه قضاییه گرفته شود.
برچسب ها : کشور اسلامی
captcha