دستاوردهای معنوی ماه رمضان حفظ شود/ بهترین دعا درخواست عاقبت به خیری است

دستاوردهای معنوی ماه رمضان حفظ شود/ بهترین دعا درخواست عاقبت به خیری است


سعی کنید آنچه را در ماه رمضان بدست آوردید، از دست ندهید و این سرمایه های الهی را حفظ کنید.‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی شامگاه پنجشنبه در آخرین برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، با بیان اینکه بحث ما درباره مسئله مهم توفیقات الهی بود، اظهار کردند: وقتی توفیق الهی باشد، انسان به سوی کارهای خیر شتاب کرده و آبرومند زندگی می کند و از دنیا می رود اما وقتی توفیق الهی از او سلب می شود، در دنیا و آخرت آبرویی نخواهد داشت.  

ایشان تصریح کردند: اینکه بعضی از افراد گرفتار سلب توفیق می شوند و بعضی دیگر توفیق الهی دارند، بی دلیل نیست. خداوند حکیم است و هرکار او روی حکمت است و این عملکرد ماست که زمینه ساز اسباب توفیق الهی یا سلب توفیق می شود.

معظم له با بیان اینکه بعضی افراد روزی چند ساعت مشغول فضای مجازی هستند اما یک بار پای آنان به مسجد نمی رسد، افزودند: شرکت در مجالس آلوده به گناه، خوردن مال حرام، رشوه، حضور در برنامه های آلوده فضای مجازی و ... از اسباب سلب توفیق الهی است.

ایشان با تأکید بر اینکه ماه رمضان، ماه کسب توفیق الهی بود، تصریح کردند: در این ماه رحمت، درهای توفیق گشوده بود و مجالس و مراسم و برنامه های بسیاری برگزار شد اما کسانی که در این مجالس شرکت نکردند، سلب توفیق از آنان شد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: نیکی و خدمت به پدر و مادر و بستگان اسباب توفیق است اما بدرفتاری با پدر و مادر و بستگان اسباب سلب توفیق است.

ایشان با اشاره به اینکه گاهی اوقات توفیق الهی به صورت یک حادثه ناگوار پیش می آید، تصریح کردند: نمونه کامل آن داستان حضرت یوسف است؛ او کار خیری کرد و تسلیم هوس های زلیخا نشد و به زندان افتاد؛ توفیق در ظاهر به شکل زندان و شلاق و بارهای سنگین بر دوش او جلوه کرد اما در نهایت علاوه بر اینکه از شر وسوسه های زلیخا و زنان مصر نجات پیدا کرد، زندانیانی را تربیت کرد که وقتی عزیز مصر شد، همین افراد از یاران او شدند؛ در ادامه هم که بعد از تعبیر خواب پادشاه مصر، به مقام عزیزی مصر رسید و این کشور را از یک قحطی کمرشکن نجات داد.

معظم له تصریح کردند: این بلا سرچشمه خیرات فراوان شد و یوسف از این کار خیر به عزیزی مصر رسید.

ایشان با بیان اینکه چشم نظر دوختن به ناموس مردم باعث سلب توفیق می شود، گفتند: یوسف حتی یک لحظه هم تسلیم نشد و این یک لحظه چه دگرگونی هایی در زندگی او ایجاد کرد.    

معظم له با اشاره به اینکه کار خیر اگر خالصانه باشد سرچشمه خیرات و توفیقات الهی می شود، افزودند: حربن یزید ریاحی هم در کربلا یک کار خیر کرد و ادب او نسبت به امام حسین(ع) سبب شد از صف بدکاران به شهدا بپیوندد و امروز نام او در تمام مجالس عزاداری برده می شود.   

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به پایان یافتن ماه مبارک رمضان، اظهار کردند: امیدوارم مردم عزیز روزه دار، اندوخته های بسیاری برای تمام سال خود از ماه رمضان فراهم کرده باشند و تا سال آینده شامل حال آنان باشد.

ایشان بر لزوم حفظ دستاوردهای معنوی ماه مبارک رمضان تأکید کردند و افزودند: سعی کنید آنچه را در ماه رمضان بدست آوردید، بعد از آن از دست ندهید و این سرمایه های الهی را حفظ کنید.

معظم له خاطرنشان کردند: ان شاء الله در تمام ایام سال به مشارکت در کارهای خیر اهتمام داشته باشید و همه عاقبت به خیر باشید.

ایشان با بیان اینکه بهترین دعا برای انسان ها درخواست عاقبت به خیری است، گفتند: افرادی سال ها در مسیر صحیح بودند اما در لحظات پایانی از مسیر جدا شدند، بعضی دیگر نیز در مسیر اشتباه و خطا بودند ولی لحظات آخر تغییر مسیر دادند و حتی جزو شهیدان راه خدا شدند.

captcha