تاثیر اندیشه های اقتصاددانان شیعه بر آثار اقتصاددانان جهان

تاثیر اندیشه های اقتصاددانان شیعه بر آثار اقتصاددانان جهان


پژوهشگر اقتصادی به تشریح نقش اندیشه های اقتصاددانان شیعه بر آثار اقتصاددانان جهان پرداخت.‌

 به گزارش ستاد خبری کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، محمد جواد توکلی در کمیسیون تخصصی علوم انسانی با اشاره به اندیشه های اقتصادی مسلمانان اظهار کرد: این اندیشه ها را می توانیم در آثار فلاسفه مسلمان مشاهده کنیم، به عنوان مثال بحث عقلانیت اقتصادی در اندیشه های ابن سینا مشهود است.

وی ادامه داد: از جمله اندیشه های اقتصادی فقهای شیعه در قرون وسطی، نظریه کفایت زکات، بعد معنوی زکات، رابطه ربا و بیکاری، نظریه شکست بازار و لزوم مداخله دولت، نظریه عدالت اقتصادی و نظریه قیمت مشاهده کرد.

پژوهشگر اقتصادی افزود: در دوره پس از قرون وسطی نیز محققان شیعه به تلاش های خود برای بسط اندیشه های اقتصادی اسلامی ادامه دادند، همزمان با شکل گیری دانش مدرن اقتصاد در اواخر قرن هجدهم، اندیشه های اقتصاددانان مسلمان و به خصوص علمای شیعه در آثار اقتصاددانی همچون آدام اسمیت مورد استفاده قرار گرفت.

توکلی با اشاره به اندیشه های ملاصدرا در عرصه اقتصاد اظهار کرد: ملاصدرا در دوره صفوی بر تولید اندیش های اسلامی از جمله اندیشه اقتصادی موثر بود، ملاصدرا با نگرش فلسفی بر ضرورت پیوستگی اقتصاد و اخلاق در جامعه اسلامی تاکید نمود.

وی ادامه داد: در اواخر عصر مشروطه دست اندازی های دولت های روسیه و انگلیس به منافع ایران باعث شکل گیری اندیشه حمایت از تولید جامعه اسلامی در بین علمای این کشور شد.

captcha