تشریح بررسی نقش عالمان شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی بر اساس دائره‌المعارف دین

تشریح بررسی نقش عالمان شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی بر اساس دائره‌المعارف دین


ویرایش دوم این دائره‌المعارف در سال 2005 میلادی در 14 جلد با نزدیک به 10 هزار صفحه منتشر شد که شامل بیش از سه هزار و 200 مقاله بوده و با مشارکت بیش از دو هزار محقق و پژوهشگر نهایی شده است.‌

پژوهشگر علوم اسلامی در مقاله ای به تشریح بررسی نقش عالمان شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی بر اساس دایره المعارف دین پرداخت.

به گزارش ستاد خبری کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، سید حسین علوی عصر امروز در نشست کمیسیون تاریخ_مستشرقان کنگره بین‌المللی نقش شیعه در تولید و گسترش علوم اسلامی که در سالن جلسات اویس قرنی مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، طی سخنانی در راستای ارائه مقاله بررسی نقش عالمان شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی بر اساس دائره‌المعارف دین اظهار کرد: این مقاله در 6 محور مختلف ارائه و در پایان یک نتیجه‌گیری جامع به منظور دسترسی راحت پژوهشگران انجام شده است.

وی با بیان اینکه دائره‌المعارف دین در سال 1987 در 16 جلد ویرایش شده است، اضافه کرد: ویرایش دوم این دائره‌المعارف در سال 2005 میلادی در 14 جلد با نزدیک به 10 هزار صفحه منتشر شد که شامل بیش از سه هزار و 200 مقاله بوده و با مشارکت بیش از دو هزار محقق و پژوهشگر نهایی شده است.

یکی از پژوهشگران علوم اسلامی خاطرنشان کرد: روش این دائره‌المعارف تاریخی و پدیده‌شناسانه بوده به همین علت این دائر‌ه‌المعارف نسبت به آثار دیگر مستشرقان مقداری عادلانه‌تر است و افراد مختلفی در مورد شیعیان، مقالات خود را به این دائره‌المعارف ارائه کرده‌اند‌.

وی یادآور شد: تشیع به صورت کلی در دائره‌المعارف دین به این صورت تعریف شده است که تشیع یکی از شاخه‌های اصلی اسلام با انشعابات متعدد است که همه این انشعابات بر رهبری ائمه اطهار(ع) بر جامعه تاکید دارد.

علوی با تاکید بر اینکه دوره‌های توسعه فکری تشیع امامی در دائره‌المعارف دین مورد بررسی قرا رگرفته است، مطرح کرد: دوره شکل‌گیری منابع دانش و معارف تشیع مبنی بر احادیث معصومین بوده به همین علت مستشرقان ادعا دارند که تشیع با دیگر مذاهب متمایز است.

captcha