ضرورت توجه به معانی اسلوب‌های مختلف در بلاغت

ضرورت توجه به معانی اسلوب‌های مختلف در بلاغت


همانطوری که هر کلمه بر معنایی دلالت می‌کند هر اسلوب نیز در بلاغت بر یک معنایی دلالت می‌کند اما متاسفانه شارحان و مفسران احادیث در بسیاری از موارد تنها به زیبایی‌شناسی متن توجه دارند‌

محقق و پژوهشگر حوزوی گفت: همانطوری که هر کلمه بر معنایی دلالت می‌کند هر اسلوب نیز در بلاغت بر یک معنایی دلالت می‌کند اما متاسفانه شارحان و مفسران احادیث در بسیاری از موارد تنها به زیبایی‌شناسی متن توجه دارند.

به گزارش ستاد خبری کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عشایری منفرد در کمیسیون علوم ادبی به تبیین و تشریح مقاله دیدگاه‌های بلاغی سید علی خان مدنی در کتاب ریاض السالکین پرداخت و اظهار کرد: سیدعلی خان مدنی در عرصه‌های مختلف صرف و نحو ... یک نابغه است و بنده شخصا ارادت زیادی به ایشان دارم.

وی افزود: از سیدعلی خان مدنی کتاب مستقلی در زمینه بلاغت وجود ندارد و این درحالی است که در زمینه صرف و نحو از ایشان کتاب‌های مختلفی وجود دارد و به همین دلیل نیز اقدامات ایشان در زمینه بلاغت را مورد بررسی قرار دادیم.

پژوهشگر و محقق حوزوی با اشاره به مکتب ذوق‌گرا و مدرسه‌ای در بلاغت خاطرنشان کرد: سیدعلی خان پیرو مکتب ذو‌ق‌گرا و مدرسه‌ای نبودند بلکه دیدگاه ایشان برگرفته از هر دو مکتب است.

وی ادامه داد: سیدعلی خان می‌دانستند که در چه جایی باید از مکتب ذوق‌گرا و در چه جایی باید از مکتب مدرسه‌ای استفاده کنند و این مسئله بیانگر تسلط کامل ایشان بر بلاغت است.

حجت‌الاسلام عشایری منفرد گفت: همانطوری که هر کلمه بر معنایی دلالت می‌کند هر اسلوب نیز در بلاغت بر یک معنایی دلالت می‌کند اما متاسفانه شارحان و مفسران احادیث در بسیاری از موارد تنها به زیبایی‌شناسی متن توجه دارند و معنای اسلوب را مدنظر قرار نمی‌دهند.

captcha