شرکت بیش از دو هزار میهمان داخلی و خارجی درکنگره نقش تشیع در گسترش علوم اسلامی / میهمانان کنگره با مقام معظم رهبری دیدار می‌کنند

شرکت بیش از دو هزار میهمان داخلی و خارجی درکنگره نقش تشیع در گسترش علوم اسلامی / میهمانان کنگره با مقام معظم رهبری دیدار می‌کنند


ایده برگزاری کنگره بین المللی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» ۲ سال پیش توسط حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی که از پیشگامان حوزه های علمی و معرفتی هستند، مطرح شد و طی دو سال جلسات بسیار خوبی برای آن برگزار شد./ بیش از 20 نهاد علمی، حوزوی و دانشگاهی در برگزاری این همایش نقش دارند./ مقام معظم رهبری بر برگزاری باشکوه کنگره بین المللی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» تأکید داشتند.

نشست خبری «کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» صبح امروز در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.
آیت‌الله اعرافی رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره بین المللی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی»: دو هزار مهمان در این همایش حضور دارند که از این تعداد بیش از 100 میهمان از 50 کشور در این کنگره حضور دارند، تلاش می شود که دبیرخانه دایمی کنگره با نظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله) برقرار شود.

به گزارش کمیته رسانه کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در نشست خبری کنگره بین المللی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» که پیش از ظهر امروز در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، در تهران برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، با بیان این که مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله) بر برگزاری آبرومندانه این کنگره بین المللی تأکید داشتند، گفت: بیش از 20 نهاد علمی، حوزوی و دانشگاهی در برگزاری این همایش نقش دارند. ولی تمام هزینه آن را شخص آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله) تأمین می کنند.

وی با تأکید بر بررسی نقش امت اسلامی در گسترش علوم در جهان تصریح کرد: امت اسلامی در تولید علوم اسلامی، طبیعی، الهی، ریاضی و... نقش مهمی داشته اند. شاید کسی نتواند نقش بی بدیل و حساس دین و امت اسلام را در تولید این علوم نادیده بگیرد، ولی بحث دیگر سهم پیروان اهل بیت(علیه السلام) و تشیع در پیشگامی امت اسلام در حوزه علم و معرفت است و این پرسش طی قرن های مختلفی مطرح بود که باید پاسخ داده شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور عنوان کرد: البته کارهایی در طول قرن ها برای نشان دادن نقش شیعه در گسترش علوم اسلامی و انسانی انجام شد، ولی جامع، کامل و با رویکرد بین المللی نبود. به سبب همین خلأ و نقصان تصمیم بر این شد که کنگره «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» به صورت بین المللی برگزار شود تا بتوانیم نقش شیعیان و انقلاب اسلامی را در گسترش علوم و معارف تبیین کنیم.

وی ادامه داد: ایده برگزاری کنگره بین المللی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» ۲ سال پیش توسط آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله) که از پیشگامان حوزه های علمی و معرفتی هستند، مطرح شد و طی دو سال جلسات بسیار خوبی برای آن برگزار شد.

آیت الله اعرافی با تأکید بر این که کنگره به دور از تعصبات مذهبی و ایجاد رقابت برگزار می شود، خاطرنشان کرد: همه امت اسلامی در یک خیمه قرار دارند و شیعیان اهل تعامل و وحدت اسلامی هستند، به همین دلیل برگزاری کنگره بین المللی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» به هیچ دلیلی برای انجام حرکات و تعصبات مذهبی نیست. ما خود از پیکره امت اسلامی هستیم و علما و مراجع تقلید بر وحدت و همگرایی تأکید فراوانی دارند.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: البته این کنگره به تمام قلمرو تشیع در امت اسلامی نپرداخته و تنها حوزه علمی و معرفتی را مورد بررسی قرار می دهد. تلاش بر این است که دبیرخانه این کنگره تحت اشراف آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله) دائمی باشد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره بین المللی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» آیت الله اعرافی در پایان، سخنران مراسم افتتاحیه را آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی و سخنران مراسم اختتامیه را آیت‌الله العظمی سبحانی(مد ظله) عنوان کرد و گفت: مهمانان کنگره، شنبه به محضر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله) می‌رسند و از رهنمودهای معظم له بهره‌مند می‌شوند.

در ادامه نشست حجت الاسلام دکتر رضایی اصفهانی، دبیر کنگره با بیان مختصری از روند شکل گیری و ایجاد کنگره بین المللی شیعه گفت: از آبان ۹۵ تا اسفند ۹۵، ۱۵ گروه علمی از فرهیختگان حوزه و دانشگاه طی ۲۱۱ جلسه به بررسی ۹۰۰ موضوع و انتشار آن پرداختند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۶ کار برگزاری کنگره عملیاتی شد، گفت: مجموعا ۱۹۵۰ مقاله به ما رسید که نهایتا ۴۱۸ مقاله پذیرفته شد. همچنین نتیجه کار ۵۵ جلد کتاب شد که از دل کنگره بیرون می‌آید. ۲۲ مجله علمی پشتیبان کنگره قرار گرفتند و ۷ مجله نیز روز برگزاری کنگره از کنگره بیرون می‌آید.

دبیر اجرایی کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی با اشاره به وجود مهمانان مختلف در این کنگره افزود: بیش از ۲۰ ملیت در کنگره مقاله ارائه دادند و ۱۳ جلد از ۵۵ جلد کتاب کنگره مربوط به خارج از کشور و موضوعات خارج از کشور است.

وی تاکید کرد: این کنگره در راستای تقویت انقلاب اسلامی است و ریشه‌های آن را نشان می‌دهد.

در ادامه حجت‌الاسلام محمدعلی موسوی نسب، معاون اجرایی این کنگره طی سخنانی اظهار کرد: کنگره بین المللی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» در روز ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت در قم برگزار می شود.

حجت الاسلام موسوی نسب دبیر اجرایی این کنگره به میزبانی چهره های علمی و قرآنی ایران و دیگرکشورهای جهان اسلام اشاره کرد و گفت: در اجرای مراسم افتتاحیه ابتدا بیانات آیت الله العظمی مکارم شیرازی را خواهیم داشت و پس از آن آیت الله اعرافی و‌ علی اکبر ولایتی از جمله سخنرانان ما خواهند بود مهمانان ارجمند دیگری از اهل سنت داخل و خارج را خواهیم داشت.

در پایان این نشست خبری نیز حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا خوشخو ، دبیر بخش بین الملل کنگره اظهار کرد: به خواسته آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله)، تصمیم گرفته شد تا این کنگره به صورت بین المللی برگزار شود که در این راستا در این کنگره ۱۵۰ نفر از ۵۴ کشور حضور خواهند داشت. همچنین، سعی شده است تا قلمرو منطقه مهمانان به گونه‌ای باشد که پهنه وسیعی از کشورها را شامل شود.

وی افزود: تا زمان برگزاری کنگره 25 پیش نشست داخلی و 5 نشست خارجی برگزار شد.

captcha