حل مشکل بیکاری تنها به وسیله یک وزارتخانه انجام نمی شود / هیچ بن بستی برای حل مشکلات وجود ندارد

حل مشکل بیکاری تنها به وسیله یک وزارتخانه انجام نمی شود / هیچ بن بستی برای حل مشکلات وجود ندارد


همانگونه که گفتیم مسائل  اجتماعی به یکدیگر مرتبط هستند و باید برای همه جنبه های آن فکر کرد و همة مسئولین دست به دست هم بدهند، امیدواریم که امسال سال خوبی باشد و باید بدانیم که در هیچ مسأله ای بن بست نیست و همه چیز راه حل دارد از این رو دلیلی ندارد که نتوانیم مشکلاتی مانند بیکاری را حل کنیم‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار دکتر علی ربیعی وزیر کار و جمعی از معاونان ایشان با بیان این که مسائل اجتماعی به صورت زنجیر وار به یکدیگر گره خورده است، گفتند: مسائل اجتماعی و کار به آموزش و پرورش هم مرتبط است یعنی باید به دانش آموزان و دانشجویان مهارت‌های حرفه ای آموخت تا بعد از فارغ شدن از تحصیل در جامعه جایی داشته باشند.

ایشان افزودند: خوشبختانه اخیرا این مساله از سوی مسئولین مطرح شده است. امیدواریم عملی شود زیرا یکی از مشکلات افزایش بیکاری، نبودن تعادل بین عرضه و تقاضا در میان طالبان کار و زمینه های کار در جامعه است.

معظم له با بیان این که برای مسأله کار و اشتغال فرهنگ سازی کامل نشده است، اظهار داشتند: بسیاری از جوانان حاضر نیستند کارهای خوب معمولی را انجام دهند، این در حالی است که بزرگان دین کارهایی مانند کشاورزی می کردند، امیرمؤمنان(علیه السلام) با دسترنج خود هزار بنده را آزاد کردند.

ایشان ادامه دادند: باید فرهنگ سازی کرد که کار کردن عار نیست، اگر این فرهنگ اصلاح نشود مشکل بیکاری حل نخواهد شد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر حمایت از کارگران و تولیدکنندگان ابراز داشتند: مالیات های سنگین و فشارهای بانک ها مانعی بر سر راه تولید است، چرا که با سودهای بالا نمی توان چرخه تولید داخل را فعال کرد، یکی از دلایل گران شدن تولیدات بالا بودن هزینه ها برای تولید است.

ایشان با اشاره به مشکلات تولید ابراز داشتند: متأسفانه بسیاری از کارخانه ها تعطیل شده اند، باید دید که مشکل این کارخانه ها چیست و چرا از آن ها حمایت نمی شود، اخیرا اعلام شده که کالاهای برقی مانند یخچال و... نباید افزایش قیمت داشته باشد این در حالی است که دولت خودش دلار را گران می کند ولی به دیگران می گوید گران نکنید. وقتی دلار را 500 تومان گران تر کرده است تولید کننده چگونه می تواند اجناس خود را به قیمت سابق بفروشد؟

معظم له عنوان کردند: همانگونه که گفتیم مسائل  اجتماعی به یکدیگر مرتبط هستند و باید برای همه جنبه های آن فکر کرد و همة مسئولین دست به دست هم بدهند، امیدواریم که امسال سال خوبی باشد و باید بدانیم که در هیچ مسأله ای بن بست نیست و همه چیز راه حل دارد از این رو دلیلی ندارد که نتوانیم مشکلاتی مانند بیکاری را حل کنیم.

ایشان خاطرنشان کردند: باید با امیدواری پیش برویم چون امید است که سبب پیشرفت کارها می شود، تعلیمات اسلام در مسأله کار و تولید بسیار مهم و قابل استفاده است، فرهنگ اسلام در این زمینه غنی است و باید بتوانیم آن را گسترش دهیم تا سبب حل مشکلات شود.

captcha