حل مشکلات اقتصادی کشور در گرو اصلاح نظام بانکی/ وزرای کشورهای اسلامی فکری برای مظلومان میانمار بکنند

حل مشکلات اقتصادی کشور در گرو اصلاح نظام بانکی/ وزرای کشورهای اسلامی فکری برای مظلومان میانمار بکنند


متأسفانه بانک ها با رفتارهای نادرستی همچون فاکتورهای صوری و کارهای اشتباه دیگر حلال را به حرام تبدیل کرده و سودها را به صورت ربا در آوردند.‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ابتدای درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم)، فرمودند: حضرت فرمود زمانی می رسد که مردم برای کسب مال بین حلال و حرام تفاوتی قائل نیستند، همچنین حضرت در بیانی دیگر می فرمایند زمانی می رسد که همه رباخوار می شوند یا غبار رباخواری بر آن ها تأثیر می گذارد.
ایشان افزودند: متأسفانه جامعۀ ما امروز گرفتار این مسأله است.
با پیروزی انقلاب اسلامی افراد به فکر افتادند تا قوانین و برنامه های نامشروع زمان پهلوی را تغییر دهند، از جمله این امور نظام بانکداری بود که متأثر از غرب و همراه با ربا بود.
معظم له با اشاره به تدوین برنامه نظام بانکداری اسلامی بر اساس هشت عقود اسلامی و شرعی فرمودند: اگر این برنامه اجرایی می شد مراکز تولیدی رونق پیدا کرده و چرخ های اقتصاد کشور به خوبی راه می افتاد اما متأسفانه بانکداران سودجو و منفعت طلب قوانین بانکداری اسلامی و بدون ربا را دور زدند و کارهای خود را انجام دادند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی حل مشکلات اقتصادی کشور را در گرو اصلاح نظام بانکی دانست و ابراز داشتند: متأسفانه بانک ها با رفتارهای نادرستی همچون فاکتورهای صوری و کارهای اشتباه دیگر حلال را به حرام تبدیل کرده و سودها را به صورت ربا در آوردند.
ایشان عنوان کردند: این موارد سبب شد که مردم گرفتار مسأله ربا شوند و در زندگی آن ها اثر بگذارد، عجیب این که برخی چنین پول هایی را می گرفتند و به زیارت هم می رفتند، بانک می گوید من دنبال درآمد خود هستم، بارها به مسؤولان تذکر دادیم تا به بانک ها آموزش دهند که مثلا فاکتورها صوری نباشد چون سبب حرمت می شود اما گوش ندادند و شاهد وضع امروز هستیم.
ایشان خاطرنشان کردند: پول های ربا و پول های حلال مردم در بانک با هم مخلوط شده و غبار آن بر کسانی که رباخوار نیستند هم نشسته است، چرا دعاها مستجاب نمی شود و مشکلات اقتصادی روز افزون است؟ این خلاف بزرگ وجود دارد و باید برای این وضعیت فکر اساسی کرد.
معظم له اضافه کردند: یکی دیگر از موارد فراموش شده در بانک ها مهلت دادن به شخصی است که در سختی و ورشکستگی قرار دارد، اگر کسی ورشکست شده و نمی تواند بدهی را بدهد باید به او مهلت داده شود اما بانک ها کاری ندارند و برای دیرکرد جریمه می نویسند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که صریح قرآن به فراموشی سپرده شده است، فرمودند: درست است که اگر کسی ورشکسته و در سختی نباشد و دارای مال باشد اما بدهی را پرداخت نکند می توان او را جریمه کرد اما حاکم شرع باید آن را جریمه کند و جریمه در بیت المال می رود. اما این غیر از جریمه های تأخیر بی حساب و کتاب بانک ها است، امیدواریم  همان کسانی که روز اول نشستند و بانکداری بدون ربا را درست کردند فکری کنند که وضع فعلی اصلاح شود، تا زمانی که این وضعیت اصلاح نشود مسائل اقتصادی کشور در بن بست خواهد بود و داد مردم هم بلند می شود، در این صورت افراد فقیر، فقیرتر و افراد غنی، غنی تر می شوند.
ایشان ادامه دادند: قوانین خوبی وجود دارد اما آن را دور می زنند و اجرا نمی کنند، شکل بانکداری ما غربی است ولی سود در بانکداری غرب نهایتا 5 درصد اما در ایران بیش از 25 درصد است.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت مسلمانان مظلوم میانمار، ابراز داشتند: مسأله میانمار واقعا یکی از مشکلات جهان اسلام شده است، متأسفانه در حال کشتار مسلمانان هستند و آن ها را آواره می کنند.
ایشان عنوان کردند: چرا جهان اسلام سکوت می کند؟ برخی از کشورهای اسلامی اظهار همدردی کردند اما عده بیشتری ساکت هستند. آیا این ها برادران و خواهران مسلمان ما نیستند؟ آیا نباید وقتی مسلمانی فریاد زد به داد آن ها برسند؟!
معظم له در این رابطه دو پیشنهاد ارائه نموده و فرمودند: دو پیشنهاد است که اگر عملی شود بسیار خوب است، پیشنهاد اول این است که وزرای کشورهای اسلامی دور هم بنشینند و فکری کنند، به یقین تشکیل چنین جلسه ای اثرخواهد گذاشت، سازمان ملل تنها محکوم می کند و اقدامی نمی کند چون بعضی از دولت های نیرومند در این کشتار منافعی دارند، پیشنهاد دیگر این است که عده ای از علمای برجسته از کشورهایی که ابراز همدردی کرده اند مانند: ایران، ترکیه، عراق، مصر و لبنان در میانمار حضور پیدا کنند. این مسأله کار سیاسی نبوده بلکه کاری انسانی است، باید با سران آن ها صحبت کنند تا علت و سرچشمه مسأله و درمان درد مشخص شود، امیدواریم که این مشکل مهم دنیای اسلام حل شود و هر روز ضربه ای به روح ما به واسطه این عزیزان وارد نشود.

برچسب ها :
captcha